For the love of eggs

Jeg spiser over gjennomsnittlig mye egg. Da jeg kom hjem igjen til familien lo de bare av meg når jeg pakket 3 store kartonger i handlekurven, men nå har det begynt å gå opp for dem hvordan forbruket er tror jeg. Og med tanke på at min standard eggerøre/omelett/whatever er 2 hele egg + 3 eggehviter, går eggene fort.

Jeg har prøvd å spare penger ved å kjøpe billige egg. Og jeg leter fremdeles etter de aller beste eggene, så jeg tenkte at jeg skulle dele hvor langt jeg har kommet så langt.

Prior solegg
+ Veldig gode på smak, og fin farge
+ Sterke skall og lette å skrelle
– En pakke varer max en dag
– dyre

Prior frokostegg
+ God smak
+ Grei pris
+ 12-pakning
– Kan være vanskelige å skrelle

Solvinge-egg
+ God smak på eggene
+ Sterke skall, finner skjelden knuste egg i pakken og en gang trynte jeg oppå en full kartong på vei hjem, og alle eggene overlevde
+ Lette å skrelle
– Ikke spesielt billige
– Kommer ikke i pakker større enn 12

Xtra-egg
+ Kommer i attenpakninger. Meget praktisk
+ Smaker greit
– Litt små
– Helt KLIN FORBANNA UMULIGE å skrelle. Men helt greit om man bruker dem til omelett etc. og ikke koker dem
– skjøre, gå forsiktig på vei hjem!

Videre på listen min kommer økologiske egg, First Price egg osv. Skal bli spennende å se hvordan kvaliteten er der!

6 thoughts on “For the love of eggs

  1. har ingen problemer med å skrelle xtra eggene! er dem jeg også bruker 🙂 prøv å ta gryta av når de er ferdig kokte og fyll gryten med kaldt vann og la dem ligge der.. funker fint for meg.. skaller glir nesten av 😉

  2. Min skrelle-erfaring er også variert. Som regel er de dyre eggene lette å skrelle, mens first-price er et helsiken. Greit når du lager mye omelett, kjedelig når du vil ha pene egg på skivene..

    Likevel er det nok ikke BARE kvaliteten på eggene som avgjør, som Marte sier over her hjelper det veldig å la eggene få ligge en stund i kaldt vann. Da henger hinna – etter min erfaring – bedre fast i skallet, og slipper hviten lettere…

    Uansett, solegg er og blir best. Den knallgule plomma er bare nydelig.. Alle høner burde fått mais! 😛

    Kjekt med slike innlegg!

  3. Egg er superdigg, blir aldri lei egg. Jeg har også merket forskjell på eggene, hvor lette de er å skrelle, men jeg har hørt (løse) rykter om at det dreier seg om hvor ferske de er….? Jo vanskeligere de er å skrelle, jo kortere tid siden den ble trøkt ut av høna. Om det er sant, aner jeg ikke… 😛

  4. Marte: Jeg prøver å gjøre det, men er kanskje for utålmodig. Skal prøve metoden på First Price eggene jeg kjøpte nå, og se hvordan det går.

    Hanne: Takk 🙂 Jeg liker å systematisere hva jeg synes om ting, hehe 😉

    Charlotte: Jeg spiser ca 200+ gram protein hver dag, en god del frukt og grønt, noe karbs litt etter behov og humør. Er lite strict egentlig, men trives best sånn. Men spiser mest mulig «rein» mat.

    Hilde: Kanskje det. Trikset er med andre ord å kjøpe halvgamle egg, hihi 😉

  5. Jeg spiser også styggmye egg!
    Pleier som regel å kjøpe min på en innvandrersjappe hvor de selger et helt brett for 45 kr, tror det er 36 eller 42 på brettet. Må sjekke det…

Legg igjen en kommentar

