Kristin prøver nye og spennende ting (del 1)

Jeg tenkte jeg skulle prøve meg på en liten serie der jeg beveger meg ut på litt ukjent treningsterritorium, og ser hva som skjer når en styrketrenende og lite koordinert frøken begir seg ut på de mange treningsmulighetene som faktisk finnes der ute.

Pilates

For mange kanskje best kjent fra TV-shop reklamer med Winsor pilates, der lovnader om lange og slanke muskler med kun 20 minutter tre ganger i uken, med fokus på kjernestabilitet og tøyeøvelser, i tillegg til at det er mye vekt på pust i forbindelse med de ulike øvelsene. Der kjente jeg igjen en del fra Yoga.

Det er ikke en like holistisk greie i Pilates som det er i yoga, såvidt jeg har fått med meg, som er mye mind-body greier jeg har lite peiling på, men Pilates er først og fremst trening. Men er den god?

Kristin prøver pilates

Pilates ble introdusert av en venninne som ville ha meg med på trening. Dermed fikk jeg en gratis vennetime på Sissels. Vi ble møtt av en hyggelig instruktør og fikk oss en time med diverse øvelser, der svært mye av det var ulike statiske kjerneøvelser, en del øvelser for bevegelighet i hamstrings (som jeg sårt trenger) og fokus på pust og avspenning i skuldre (som jeg forsåvidt også trenger). Til min store glede endte jeg ikke opp som en kjempekløne på timen.

En time senere skulle jeg prøve å gjøre opp status: var dette moro?

+
Pilates er tilsynelatende en treningsform som passer greit for de fleste. Den krever lite av koordinasjon og balanse fordi man kan modifisere øvelser til å tilpasse nivået. Siden vi hadde instruktører som gikk rundt og pirket på teknikk, var det også en viss kvalitetssikring av øvelsene.


For en person som har drevet mye med styrketrening og har gjort en del målrettet trening av kjernen ble dette til tider litt lite utfordrende.

KONSEPTET Pilates har jo til tider blitt markedsført som en måte å få «lange og slanke muskler», som er en av de mest provoserende treningsmytene som finnes der ute. Men merket overhodet ikke noen slike tendenser på den timen jeg gikk på. Måtte likevel nevne det.

Treningseffekt: 3/6
Til tider svintungt, til tider provoserende lite utfordrende. Men det er tatt i betraktning at jeg gjør ganske mye kjernetrening fra før. Jeg savnet terrorisering av bryst- og armmuskler, men det er kanskje ikke pilates generelt, men den timen den dagen.

Fun-factor: 4/6
Moro å prøve noe nytt. Fin inspirasjon til nye kjerneøvelser. Det blir ingen endorfin-eufori av så lavintensiv trening, men en veldig fin feelgood-effekt.

Akuttmottak-faktor: 1/6
Ingen skumle øvelser, merkelige bevegelser med ryggen eller vondter som oppsto. Dette forsterkes selvsagt når man har folk som «passer på».

Totalt: 4/6

Jeg vil ikke demonstrere høylytt om jeg blir dratt med på noe sånt igjen 😉

Jeg har en sånn midlertidig liste over en del ting som jeg har lyst å prøve videre på min «nye og spennende» liste (og kom gjerne med noen gode forslag i kommentarfeltet, om dere har noen). Dette er ting jeg aldri har gjort, mind, selv om en del av det er rimelig «mainstream» trening.

  • Spinning
  • Aerobic-time (eller enda verre, min koordinasjon tatt i betraktning, step)
  • Bodypump
  • Klatring
  • Bryting
  • Selskapsdans
  • Padling
  • Karate
  • Langdistanseløping
  • Bowling
  • Rugby
  • Strongman/womanøvelser
15 thoughts on “Kristin prøver nye og spennende ting (del 1)

  1. Oi, har du aldri bowlet! Det er artig 🙂
    Oh og klatring, fy det er morsomt! Gleder meg til å begynne på Ntnu til høsten, de har klatrevegg :mrgreen:

    Er forøvrig enig med konklusjonen på Pilates, det er helt greit, men kan bli litt kjedelig ja. Men jeg foretrekker yoga over pilates, jeg blir sprø av å prøve å puste rett på pilates jeg :S. Næh, styrke ftw sier jeg 🙂

    SV: Det var det!…. jeg slikka nesten fatet XD

    Har også lyst til å prøve å løfte dekk btw! hehe

  2. Det må gjøres noe med 🙂 Det er en deilig harry aktivitet 😆

    Hva med div kampsporttyper? Jeg har en greie for bryting 😛

  3. Å, forresten. De har et jenterugby-lag i studentidretten, men det har du sikkert fått med deg? Har snust litt på de selv 😉

  4. * Spinning CHECK! It sucks!
    * Aerobic-time CHECK! Jeg lover deg jeg er verre enn deg!
    * Bodypump CHECK! Super-artig..
    * Klatring CHECK! Artig det også!
    * Bryting CHECK. Njaah..
    * Selskapsdans CHECK! Huff, dårlige minner..
    * Padling.. Har jeg faktisk ikke prøvd ennå..
    * Karate .. CHECK! Jeg har gult belte :Op
    * Langdistanseløping.. Ja for det skjer jo..
    * Bowling CHECK! Jeg forstår ikke at du ikke har gjort det
    * Rugby CHECK! Jeg er knallgod!
    * Strongman/womanøvelser *GRØSS*

  5. Spinning er knallgøy. Enkelt og greit, motiverende musikk og mulighet til å presse deg akkurat så mye eller lite som du selv vil. Skulle du komme over en time med dårlig musikk og/eller kjip instruktør – vær så snill å prøv igjen. Selv spinningfans som meg selv blir lei av sånne timer.

    Selskapsdans virker moro 😀 Koordinasjon er IKKE min greie heller, men det ser så flott ut å kunne, og ikke minst er det jo utfordrende.

    Strongman/womanøvelser virker også kanonmoro. Funksjonell styrke 8)

  6. Enign med Hanne. Spinning er gøy 😀 Hadde aldri trodd jeg skullle like det. Men det er faktisk bra.

    Aerobic er ekkelt, men step er mye lettere om du sliter med dårlig koordinasjon. Da har du noe annet enn gulvet å forholde deg til.

    Strongmanøvelser er knallgøy! Skikkelig bra trening.

Legg igjen en kommentar

