Kristin prøver nye og spennende ting (del 2)

Her fortsetter serien der jeg prøver meg på treningsformer jeg enten fullstendig eller så og si aldri har prøvd meg på før. Variasjon er gode greier, og jeg tror jeg har godt av å komme utenfor «komfortsonen» på trening også iblant

Friidrett

Selv om friidrettskarrieren kanskje for de aller fleste sluttet med idrettsmerker på ungdomsskolen/barneskolen, er det faktisk en god del som blir drivende på med det lenge. Aldersbestemt idrett skremte meg veldig da jeg var yngre, fordi etter man hadde nådd en viss alder, var det så og si umulig å bare ramle inn på trening i ulike idretter fordi man var så utrolig mye dårligere enn de som hadde drevet med dette siden sjuårsalderen. Jeg prøvde meg såvidt på friidrett i min ungdom der dette fenomenet kom ganske klart til syne, og derfor mistet jeg litt lysten. Men det å løpe fort er veldig moro, så etter å ha gått et par runder med meg selv, tok jeg turen til en friidrettsklubb for seniorutøvere. (Og det var skummelt. Holdt på å snu på vei opp både tre og fire ganger)

Men var det noe moro nå?

Kristin prøver friidrett

Med en varm velkomst og en klar beskjed om at her gjorde man ting i sitt eget tempo og vi skulle hjelpe hverandre og andre ting som ikke fikk meg til å føle meg som en klønete dust, fikk jeg prøve meg på en del treninger. Inkludert dagens hele fire stykker. (så de aller mest oppvakte av dere har kanskje nå skjønt at jeg synes det var ganske gøy etter første gang)

+
Å løpe fort er gøy.
Sprinttrening betyr lange pauser
Man får en unnskyldning til å kjøpe flere Nike løpetights


Litt skummelt skademessig
Uten innendørsmuligheter svært væravhengig hvor moro det er

Treningseffekt: 5/6
Veldig hva du gjør det til. Du bygger ikke noe nevneverdig kondisjon av 2x5x100 meter, men ellers er friidrett en veldig bra treningsform. Eksplosivitet og hurtighet øker veldig fort.

Fun-factor: 4/6
Noe av det gøyeste jeg vet er å prøve å løpe så fort som jeg kan. Noe av det verste jeg vet er å måtte gjøre koordinasjonsdriller for å forbedre løpeteknikk når man er overlegent mye dårligere enn alle de man løper med. Men det kommer med tiden 😉

Akuttmottak-faktor: 4/6
Det er ingen bombe at det å løpe med veldig høy intensitet ikke akkurat er ufarlig skademessig. Ordentlig oppvarming og skadeforebyggende trening er et must. Selv skled startblokken min bakover på en starttrening (som er MIN feil, jeg skal sjekke sånt) men med en ministrekk i låret som resultat. Men at når intensiteten går opp går også skadefrekvensen opp, er jo ingen bombe.

Totalt: 5/6
Jeg er nå på min fjerde trening, og det blir ikke den siste. Persene er notert ned i blokken, og det skal bli festlig å se hva jeg kan få til fremover! :mrgreen:

The list

  • Spinning
  • Aerobic-time (eller enda verre, min koordinasjon tatt i betraktning, step)
  • Bodypump
  • Klatring
  • Friidrett
  • Bryting
  • Selskapsdans
  • Padling
  • Karate
  • Langdistanseløping
  • Bowling
  • Rugby
  • Strongman/womanøvelser
2 thoughts on “Kristin prøver nye og spennende ting (del 2)

  1. Haha! Fet liste!

    Har du tatt de fire øverste allerede? Jeg er bodypumpinstruktør selv så jeg skulle gjerne visst hvordan en bp-time virker for en newbi.

    Og så gleder jeg meg til du kommer til Strongwoman. :O

Legg igjen en kommentar

