Det kommer til å bli en stund til jeg spiser kylling igjen.

Så grusomt at jeg har nesten ikke ord

Sist gang jeg var på Rema kostet 600 gram kyllingkjøttdeig 30,- .Tanken har flere ganger slått meg, at det må da være grenser for hvor billig dette kyllingkjøttet kan bli? Men prisene har sunket, jevnt og trutt, og det er blitt mer og mer åpenbart at det eneste som betyr noe er lave matvarepriser, og da kan det igrunn være det samme hvordan produksjonen foregår. Trist. 😦

Sitter og skisserer opp noen alternativer, for dette er ikke drift som jeg ønsker å støtte. Han hadde allerede levert et parti med mishandlede kyllinger tidligere og nå skulle han få siste advarsel, og mattilsynet stemplet han som en «gjenganger»? WTF! Man skal faen ikke rekke å bli en gjenganger når det gjelder sånne ting!

Økologiske kyllinger lever langt bedre liv enn de vanlige industrikyllingene, så det hadde jo vært et alternativ.
Men så var det disse økologiske matvarene da… Jeg er jo egentlig ikke en tilhenger av økologisk mat. Det er ikke av prinsipielle, men pragmatiske årsaker. Økologisk landbruk er mindre effektivt enn tradisjonelt landbruk. Det betyr mindre mat pr kvadratmeter dyrkningsareal, noe som er dårlige nyheter på en planet der det bor nesten 7 milliarder mennesker og såpass mange mennesker sulter. Jeg synes ikke det kan forsvares at ALT skal produseres på denne måten.

Da har jeg helt personlig mer tro på å spise lavt på næringskjeden. Jeg spiser jo allerede tilskudd av erteprotein, og spiser lite kjøtt i det daglige. Brukt litt tid på å eksperimentere med linser, kikerter og quinoa som proteinkilder, og med unntak av quinoa som ikke smakte noen verdens ting, var det stor suksess 🙂 Jeg lagde liksomhummus i dag, og det var helt sinnsykt godt. Så godt at jeg spiste opp alt på en gang :mrgreen: kommer ikke til å lage mer enn det jeg gidder å spise i en engang igjen nei…

8 thoughts on “Det kommer til å bli en stund til jeg spiser kylling igjen.

  1. Alle ingrediensene til vanlig hummus (nesten) bare at alt moses sammen manuelt fordi jeg ikke eier kjøkkenutstyr + mye mindre olje enn i originalen, basicly 😉

    • Det skal jeg prøve! Prøvde den vanlige (hvit/gul?) og den smakte ingen verdens ting. Jeg spiser ikke nok karbs til at jeg synes at karbohydratkildene skal smake uinteressant fyllmasse 😉

  2. Det er nesten flaut å si det, men jeg hadde faktisk ikke fått med meg dette med kyllingene.. :S Dvs, jeg vet jo at «kyllingproduksjonen» er lite pene saker, men jeg hadde altså ikke hørt om denne konkrete saken.. Sånn går det når man bare leser til eksamen og ikke ser noe på nyheter.. Må nok google det nå, selv om jeg aner at jeg kommer til å angre..

    Selv har jeg også et ønske om å bruke mindre kjøtt, i hvertfall tenke alternativt litt flere dager i uka enn nå. Ikke så mye fordi jeg er i mot industrien, men rett og slett med tanke på det samme som du nevner, nemlig hvor mye planter en kg kjøtt faktisk tilsvarer… Er også enig i det med økologisk drift av samme grunn (selv om det er veldig fint at noen velger å drive sånn).

  3. Jepp. Av og til er det mest behagelige å knipe øynene igjen og fortsette som tidligere. Men akkurat når det gjelder kyllingproduksjonen synes jeg det er litt for mye som skurrer.

    Jeg har jo tenkt at man er pålagt strenge regler for dyrevelferd i matvareproduksjon, men når folk har muligheter til å bli gjengangere i systemet og slipper unna med advarsler (!!!) når man mishandler dyrene sine på det groveste, da begynner jeg nesten å tvile litt. Blir nok ikke vegetarianer med det første av den grunn, tho.

  4. Tilbaketråkk: Quorn « Pinglo

Legg igjen en kommentar

