Hvordan gå ned i vekt – mest mulig effektivt – med hjelp fra badevekten

At enkelte har et veldig anstrengt forhold til badevekten er vel en dårlig skjult hemmelighet. Og til tross for at vekten varierer med utrolig mange ulike faktorer som faktisk ikke har noe som helst med fremgangen på trening å gjøre – så brukes den som en pekepinn på hva som funker og ikke funker, og ikke minst varierer humøret noe voldsomt etter badevekten. Så det jeg gjorde, for moro skyld, var å veie meg hver morgen i et par uker. Utenom det jeg oppdaget som var rimelig logisk (blant annet at vekten spretter veggimellom) så har jeg også funnet et par ting som gir vektoppgang og -nedgang. Slik kan det brukes som en guide til hvordan på en mest mulig effektiv måte kan gå ned i vekt

Tung trening

Tung styrketrening må for all del unngås. Jeg går opp, i snitt, rundt 0.5-1 kg hver morgen etter en tung styrketreningsøkt. Dette handler selvsagt ikke om at en muskel kan være hoven og binde vann, eller at jeg kanskje drakk mye vann på trening dagen før, men at tung trening gjør deg feit. 1 kg fett over natten. Tenke seg til!

Karbohydrater

+1 kg

Etter en dag med mer karbohydrater i kosten enn vanlig er jeg fort oppe i 1 kg ekstra på morgenvekten. Om man spiser karbohydrater, binder man vann i kroppen. Ergo veier man mer = man er feit. Dropp karbohydratene.

Fyllesyke

-1-3 kg

Ikke noe som å være dehydrert og jævlig når man skalpå vekten! Aller helst har man heller ikke spist noe fast føde siden kanskje klokken 17 kvelden før. DA blir man lett da! :mrgreen:

Pinnekjøtt

En salt pinnekjøttmiddag gjør fort at man går opp en god del gram. Styr unna saltet!

Stress

Stress utløser kortisol, som gjør (bla.) at man får vannansamlinger i kroppen. Det beste er dermed å ligge rett ut i senga hele dagen, høre på Phil Collins og holde seg kortisol-fri (ok, jeg vet det, man blir faktisk feit av stress på lang sikt, men her er det kortsiktige aspektet)

Matforgiftning/omgangssyke (eventuelt, kremt: «rense»kurer)

Ned kilovis på få dager! Hvilken lykke! Dette er selvsagt 100% fett, og ikke noe væske eller tarminnhold!

Så, her er guiden til å gå ned i vekt, mest mulig effektivt

  • Aldri tren, og i hvertfall ikke tung styrke
  • Drikk deg full hver kveld
  • Aldri spis karbohydrater, og aldri spis salt
  • Slapp av døgnet rundt, aller helst sov. Soving er en veldig fettforbrennende aktivitet, siden den er lavintensiv
  • Pass på å bli matforgiftet med jevne mellomrom
  • Gå ofte på do, slik at du aldri bærer på mer ekstra vekt enn det du trenger

Her har dere løsningen. Gå ut i verden og gjør meg stolt! :mrgreen:

4 thoughts on “Hvordan gå ned i vekt – mest mulig effektivt – med hjelp fra badevekten

    • Haha, akkurat da jeg så forsiden på dagbladet i dag om at folk ble påvirket av usunne blogger, ble jeg jævlig redd for at de hadde sitert noe herfra 😀 😀 Jeg håper jo virkelig at folk skjønner at dette ikke har noe med sannheten å gjøre. Har konkludert med at jeg har høyere forventninger til gjennomsnittsiq-en enn som så 😉

Legg igjen en kommentar

