Dagbladet kjører en stor blogg-sak i dag…

Om unge jenter, og det å leve sykelig sunt. Jeg har jo synset litt om dette flere ganger, og vil stort sett la dette ligge, men det jeg ikke kan noe for å reagere på er: Hvorfor henger de ut de «sunne» bloggene, når nettsteder som blogg.no RENNER OVER av pro-ana, pro-mia og andre pro-død blogger? Ja, for enkelte tar sunnhetsfokuset over. Og ja, det er usunt. Men er fokuset på riktig sted? Er jeg alt for miljøskadet når jeg ikke ser det store problemet i utsagn som dette her, og reagerer på at dette settes sammen med «jeg har spist en kopp ris til middag»?

– I helgen har jeg spist: Havregrøt (i mengder), kylling i hvitløk, knekkebrød, fiskepudding og brokkoli, frukt, cottage cheese, skyr, proteinshakes + cellmax + vitaminer & fettsyrer.

– Som jeg skriver over så spiste jeg en proteinbar etter trening i dag, og jeg følte at den ga meg både metthetsfølelse og energi.

– Treneren min sier at jeg ikke bør spise så mye karbo på kvelden, så jeg har tenkt å begynne med å spise rene proteiner. Leste et sted at det øker forbrenningen i løpet av natten.

– Jeg vil bli som jeg var i vår, men enda bedre!! Mer skuldrer, bedre gluteus, mer markert bryst, bredere rygg.

Er virkelig DETTE verre enn at det finnes en hel subkultur på nettsteder som blant annet blogg.no der anorektikere og bulimikere deler ut tips og triks til hverandre? For det er virkelig, VIRKELIG skremmende. Langt mer skremmende enn at Tone Damli Aaberge tok seg en proteinshake.

Unge jenter trener seg syke
Unge jenter blogger seg syke
Ikke hør på bloggerne

7 thoughts on “Dagbladet kjører en stor blogg-sak i dag…

  1. Jeg synes det er flott at saken tas opp i mediene,men samtidig synes jeg det er så «høl i hue» som det kan få blitt, at de faktisk linker til blogger de mener er ortorektiske.
    En ortorektiker vil garanter lese saken og da også bloggene.. sukk!!
    ( det er jo bare å se hvordan fotballfrue steg på topplisten forrige uke etter saken der kjæresten hadde uttalt seg om kjendisers vekt)

    Jeg ser saken litt annerledes enn deg tror jeg. Jeg ser det som om at saken omhandler hvor lett disse bloggene kan påvirke jenter og gutter som har ortoreksi, ikke nødvendigvis at bloggene som er «hengt ut» tilhører ortorektiker. (selvom noen av dem sikkert er det)

    Jeg må innrømme at jeg også er «livredd» for at min søster på 14 skal lese endel av kostholdsbloggene ute i bloggverden. Selvom mange trenings og kostholdblogger tilhører friske jenter som fronter sunn og god mat, er det ikke til å skyve under en stol at majoriteten tidligere har lidd av en spisefortyrrelse og nå er sykelig opptatt av trening og kosthold. Det blir jo en måte å ha kontroll på dette også, slik som spiseforstyrrelsen var.

    Det er absolutt ikke noe galt i å ha en blogg som omhandler kropp, kost og trening, eller legge ut bilder av seg selv og den veltrente kroppen sin i hytt og pine,det er bare så synd at så mange av leserne er så altfor unge, og at de så lett lar seg påvirke.

    PS: jeg tror nok at både du og jeg er litt miljøskadd 😉 og det er nok mange der ute som synes slike innlegg er ekstreme og sykelige..

    fin kveld til deg Kristin.
    Jeg liker at du skriver igjen.. Du må ikke ha sånne skrivepauser på nærmere en uke 😉 Du skriver så saklig og bra, liker innleggene dine godt.

  2. Joda, jeg tror nok vi er ganske enige, jeg føler bare litt for å fronte den andre ekstremiteten fordi jeg synes ting ble litt ensidig fremstilt (og kanskje først og fremst de «gode» eksemplene på ting som var usunt)

    Det er hyggelig at blogging blir savnet, jeg prøver å være så flink jeg bare kan, eksamensstress og annet til tross 😉

  3. Herlighet, her var det skjedd masse siden sist jeg var innom!
    Mange veldig bra ting du skrive om her, kjenner jeg engasjerer meg i alle sakene, og har lyst til å kommentere opp og ned og i mente..
    Meeen det er jeg litt for trøtt til nå, så jeg nøyer meg med å skrive at jeg i grunnen er veldig enig med deg. Muligens er det fordi jeg står på samme side og er like vant til denne «usunt sunne» livsstilen som ferdigpizza og smågodt-stilen.. (merkelig hvordan det alltid må være enten det ene ELLER det andre?)

    Håper de tar tak i de litt mer alvorlige bloggene også (som de du nevner) heller enn å bare skrive om puppebloggere og de forferdelig usunne fitnessjentene…

    Likte også veldig godt innlegget ditt om vekt :mrgreen:

  4. Hei:)

    Bra av deg å ta opp dette temaet i bloggen din!!
    Har jeg blitt en ortoretiker bare fordi jeg satser på bodyfitness og har lagt om livsstilen min?? Som mange andre kunne jeg nikke gjenkjennende til mange av symptomene til en ortoretiker.. He he, er nok ikke det, har full kontroll på det jeg driver med.
    Men det fikk meg nok en gang til å tenke på om jeg gjør det rette ved å skrive blogg om trening og kosthold??

    Forsåvidt dårlig artikkel fra dagbladet, blandet sammen mix fra treningsblogger og pro.ana blogger.

    Har det blitt et samfunnsskille på de som lever sunt og de som spiser junk food?

    Dette var bare noen tanker som har surret i hodet mitt etter jeg leste Dagbladet….

    Ha en fin dag..

    • Her er det mange gode tanker 🙂 Jeg har også tenkt litt på det, jeg anser jo bloggen min som en «privat» blogg, men samtidig står jeg jo med en gigantisk ropert ut i verden. Det kan jo være lett å glemme. Noe jeg tenker på som en uskyldig frustrasjon/spøk/whatever kan jo av andre tas blodig seriøst (og jeg tror jeg dropper mitt planlagte innlegg om «fargedietten» :mrgreen)

      Jeg tror nok absolutt det er et samfunnsskille av noe slag, men akkurat hvordan det fungerer er mer uvisst… Det er nok også en del som ikke skjønner at dem som konkurrerer i fitness og dem som «bare» er sunne ikke nødvendigvis har samme kostholdsprioriteringer. Jeg blir litt matt når jeg leser om 16åringer som spiser som konkurranseutøvere på deff… =/

  5. Jeg er enig, både i det du og heidi skriver. Slik jeg har oppfattet betegnelsen ortoreksi, har det vært en spiseforstyrrelse satt i system. Man snevrer stadig inn på matinntaket fordi færre og færre matvarer er «sunne». Det er litt spesielt at det skal være så negativt å være sunn samtidig som vi blir fetere og fetere…

    • Ja det er nok et poeng. Jeg har nok en idé om at dette utbredte «sunnhetsfokuset» kanskje er med på å gjøre folk enda feitere også, jeg da, fordi sunnhetsidealet blir så uoppnåelig at folk gir opp før de har begynt, de tror det er for mye å sette seg inn i, og for mye å gjøre… Men det tror jeg at jeg skal skrive om en annen gang.. 😉

Legg igjen en kommentar

