Hva mangler du på ditt kjøkken?

Jeg så over en liste på en artikkel på klikk.no om en såkalt «komplett liste over utstyret til kjøkkenet». Og jeg ble nysgjerrig. Hvor mye hadde jeg egentlig? Det viste seg å være ganske begredeig :mrgreen: Men det var likevel en fin liste synes jeg, så jeg tillater meg å copypaste inn, så kan folk sjekke mot sin egen beholdning 😉

Gryter og stekepanner

* Stekepanne, det er kjekt å ha en liten og en stor
* Dyp stekepanne
* Liten kjele
* Medium kjele med langt håndtak
* Store kjeler med håndtak på hver side
* En stor ildfast form med lokk (Dutch Oven)
* Ildfast form med høye kanter, liten og stor
* Ildfast form med lave kanter
* Dampkjele (en kjele med hull som du setter over en annen kjele og har lokk)

Utstyr

* Fjel, minst to, gjerne fem
* Stekespader, gjerne av hardgummi om du ikke har stekepanner og kjeler som tåler metall
* Pepperkvern, uunværlig
* Litermål, stort
og lite
* Stor øse
* Liten øse
* Pølseklype, kjøkkenpinsett er også kjekt
* Rivjern, helst som kan stå på benken, som kan rive både grovt og fint
* Sikt
* Potetskreller, spander en god en
* En god kost som du kan skrubbe grønnsaker med
* Potetpresse
* Moser
* Lang gaffel (som du bruker til å skjære opp stek med)
* Visp, helst både ballongvisp og vanlig. De i metall er best, men hardplast fungerer også
* Boksåpner, ikke gi deg før du har funnet en god en
* Steketermometer, de digitale er overlegent best. De andre må du åpne ovnen for å sjekke og er vanskelig å lese av
* En god kjøkkenklokke, som du vrir på og forteller når du har stekt biffen i to minutter(mobilen min :mrgreen)
* Vinåpner, helst en hvor du ser at jernet går i sirkel (og ikke har en stang i midten)
* Juliennejern (zester) til å rive skall av sitron og appelsin
* Hullsleiv
* Tresleiver, store og små, til å røre i grytene
* Slikkepott
* Sitronpresse, det finnes både de man legger på benken og presser igjennom og de man holder sitronen i en hånd og presser pressen inn med den andre hånden
* Siler, til å sile av pasta eller potetvannet
* Trakt
* Nøtteknekker
* Salat-sentrifuge, en billig dings som gjør salaten din super
* Te-kjele
* Kaffekanne, med mindre du bruker presskanne eller annen kaffe
* Trespyd
* Is-skje
* Kjøttklubbe
* Hvitløkpresse
* Store boller, minst to, gjerne fem
* Små bolle(r)
* Ildfast form, helst både store og små
* Luft-tette beholdere Disse klarer jeg ikke leve uten!
* Små ildfaste former
* Runde former (av metall)
* Pepperkakeformer
* Bestikk

Kniver

* En god og all-round kokkekniv
* En liten kokkekniv
* En stor kokkekniv
* En god brødkniv, ikke spar penger her. Du bruker den daglig.
* Fuglesaks, kjekt å ha til å dele opp kylling
* Knivsliper, gjerne elektrisk. De koster opp-under 1000-lappen, men gjør livet mye bedre

Elektriske artikler

* En god kjøkkenmaskin
* Kjøkkenvekt
* Håndmikser (til å piske krem og eggehvitter stive)
* Kaffemaskin, enten trakter, presskanne eller espressokanne
* Stavmikser
* Vaffeljern

Vil du slå deg løs, kan du skaffe deg det her også:

* Blender, til å lage smoothies i for eksempel
* Ismaskin, genial om sommeren. Og vinteren
* Kaffekvern
* juicemaskin
* Mikrobølgeovn, man klarer seg uten, men mange liker å ha det
* Pastamaskin, men føl deg trygg på at du kommer til å bruke den
* Brødmaskin, genialt om det blir en vane

Bakeutstyr

* Runde springformer, minst to
* En rektangulær bakeform, til å bake sjokoladekake når du ikke vil lage en hel langpanne
* Brødformer, minst to
* Muffinsformer, som du kan lage 12 muffins i – eller singulære former
* Kjevle
* Rister, til å kjøle ned bakevarer
* Pensel
* Sprøytepose

For min del tror jeg nok at en blender kommer høyere på ønskelisten enn en sprøytepose, vaffeljern, salatsentrifuge (!) og zester.

Har dere et komplett kjøkken? 😉

6 thoughts on “Hva mangler du på ditt kjøkken?

  1. Tror jeg har alt, bortsett fra ismaskin, pastamaskin, zester, spøytepose og brødformer. Brødformene ble kastet, da de var ubrukelig, så de står på handlelisten.

    Altså… zester…? De vanlige rivjerna har jo småååå hull på siden som er ypperlig til å rive av skall her og der… Festlig navn, da! 😛

    Den ene gangen i løpet av 10 år jeg fikk behov for en sprøytepose, så lagde jeg en selv ved hjelp av en brødpose og en klype! :mrgreen:

    Og jeg har en retro-klokke over ovnen som man vrir på, så jeg bruker ikke mobilen lenger. Men jeg kjøpte den bare fordi den var rød og fin 😆

  2. Retro er gøy :mrgreen: Min IKEA-sak innkjøpt til formålet måtte jeg bare gi opp da det såkalte «plinget» var mer som et lite klynk, og jeg aldri hørte den, og brant maten stadig vekk 😉

  3. Hehehe, den her var jo ganske festlig!
    Ser at jeg har et heller komplett kjøkken, selv med den lille plassen vi har her i vår 38kvm leilighet 😆

    Fun!

    Det blir nok bare «verre» når jeg en gang får mer plass, da må jeg jo kunne snike inn en zester og pastamaskin også 😛

Legg igjen en kommentar

