Quorn

Jeg har vel egentlig etter å ha gått noen runder med meg selv konkludert med at jeg skal begrense kjøttinntaket, både av etiske og miljømessige grunner. Å spise lavt på næringskjeden (mer mat fra grønt og korn, og mindre fra kjøtt) er mer ressurseffektivt enn å spise høyt på næringskjeden. I tillegg er det blitt mer og mer klart at det er deler av kjøttindustrien jeg har store problemer med å støtte, kyllingsaken er vel det nyeste eksempelet på det

Når jeg har tid til å tenke og herje litt over dette kommer jeg vel etter hvert til å konkludere med noe. Men i hvertfall. Var en tur på ICA i dag. og tenkte jeg skulle sjekke ut Quorn, et slags vegetaralternativ til kjøtt laget av sopp (?). Fant det i frysedisken til den nette sum av 49,- for 300 gram. DYRT! Greit nok at spesialmat ikke akkurat er gratis, men det å betale en femtilapp for grovt regnet 45 gram protein er stivt. Mulig dette havner i handlekurven en gang, men tviler sterkt på at dette blir en slager. Man kan få ganske mye god fisk og sjømat og meieriprodukter for godt under 165 kroner kiloen….

Og ja. Jeg er klar over at jeg er en høylytt motstander av å la lommeboken bestemme totalt hva man putter i munnen. Men akkurat her synes jeg ikke prisen var verdt det. Noen her som har kjøpt og er begeistret?

4 thoughts on “Quorn

  1. Fornuftig valg, blir det lacto-ovo-vegetarianer av deg? (Hvor mye begrensning snakker vi om )?
    Har ikke prøvd produktet selv, men det smaker vel som andre «erstattninger», ikke spesielt spennende;)
    ( men det gjør egentlig ikke kyllingfilet heller når jeg tenker meg om, det er tilbehør og tilberedning som smaker)

    Men du, 165 kroner kiloen er jo ikke dyrt. Kokt skinke (utenom nordfjord/firstprice etc) koster ALDRI så lite. Pålegg er jo ofte oppe i 270/kg.
    ( Nå skal de sies at jeg ikke vet «behandlingsgraden» av produktet.., da blir det feil å sammenligne med pålegg og ikke pølse 😉
    Tror ikke at du ville spist «pølse»-produkter egentlig men..hvem vet.

    Synes du skal spandere detpå deg jeg… det er jo jul jo 🙂

  2. Jeg sammenlikner det egentlig først og fremst med fisk og melkeprodukter, siden det er de mest reelle alternativene. I tillegg til protein fra belgfrukt, selvsagt.

    Jeg tror ikke at jeg klarer å styre helt unna kjøtt (og kommer til å fortsette å spise fisk) men dagene der jeg spiste kjøtt hver dag er definitivt over 🙂

    Men inspirert av «det er jo jul» tror jeg kanskje jeg skal ut og kjøpe en pakke likevel :mrgreen:

  3. Tilbaketråkk: Prosjekt Quorn – del 2 « Pinglo

  4. Vel, det er andre quorn alternativer som er bedre, men de er ofte vanskelige å få tak i her i Norge. Selv (som vegetarianer) er jeg helt hekta på fileer! De mener jeg smaker nydelig. Vegetarbitene er også gode. Og i Sverige koster quorn rundt 70 kr kiloen. Ergo, noen drar på harrytur for å kjøpe billig kjøtt. Jeg drar på harrytur for å kjøpe kjøtterstatning.

Legg igjen en kommentar

