Keep it simple

Jeg leser den hemmelige kokken om dagen. Mye av det som står i boka er egentlig gammelt nytt, og til tider litt tabloid i vendingene for min smak, men det har vært en tankevekker likevel.

Det slår meg at det kan være lurt å bevisstgjøre seg på slike ting. Om ikke annet for å kanskje verdsette det å spise «ren» mat, og mat av gode råvarer? Og det å i det minste prøve å kjøpe grønnsaker og frukt etter sesong, i stedet for å spise smakløse tomater året rundt? Jeg spiser lite halvfabrikata, egentlig mest fordi det er dyrt. Et fascinerende eksempel er hvit saus på pose. Det koster rundt en 10-15 kroner, og har følgende ingrediensliste

Hvetemel, stivelse (mais, potet), salt, eggeplomme, vegetabilsk fett, sukker, smaksforsterker (natriumglutamat), løk, krydder (inneholder muskat), sennepsfrø.

Oppskrift på hvit saus:
Smør, mel og vann/melk. Krydre etter ønske/anledning

Enkelt og greit.

Forøvrig må jeg bare dele en litt festlig link fra Toro sine hjemmesider. Jeg var der inne og surfet litt rundt, da jeg fant denne her: spørsmål og svar om glutamat. Jeg er i utgangspunktet ikke skeptisk til glutamat som STOFF i seg selv. Jeg er mer skeptisk til konseptet SMAKSFORSTERKER. Hvorfor skal vi forsterke smaken? Er ikke råvarene/maten god nok i seg selv? Etter å ha lest denne FAQen må jeg ærlig innrømme at jeg fniste litt. Ikke på grunn av innholdet, men på grunn av formuleringene. Er det bare jeg som synes de virker litt… indignerte?

Når vi og andre matvareprodusenter gjør kjent at vi tar ut glutamat, er alle enige om at det ikke er forbundet med helsefare å benytte det. Se nedenfor. Vi tar det ut fordi ‘noen’ har klart å få gjennomslag i media og opinionen om at dette er farlig.

2 thoughts on “Keep it simple

  1. Jeg er skeptisk til mengden glutamat vi får i oss.
    For mye glutamat i kan føre til alzheimers, i følge forskning.
    Så jeg ser ikke vitsen i at det skal pakkes i alt av ferdigmat.

  2. Den boken er knall. Jada, mye blir litt «tabloid», og en del av det (som f.eks den røde fargen i syltetøyet) er strengt tatt heller uviktig, MEN det er også viktig med bevisstgjøring. Mat er dyrt i Norge, svindyrt faktisk om man skal tro de seneste reportasjene om matpriser vs inntekt rundt om i Europa, og vil man da betale full pris for et brød som er en måned gammelt? Njeeeh..Skeptisk.

    Halvfabrikata er det best å unngå ja, i hvertfall når det er snakk om slike enkle ting. «Merkelig nok» har de enkleste variantene kommet på bane de siste årene, mulig at vi (befolkningen under ett…) er blitt fryktelig late? Ukritiske?

    Smaksforsterker er en ganske guffen affære synes jeg, nettopp fordi det ikke burde være nødvendig å forsterke smakene. Da har industrimetodene tatt bort for mye av det gode (evt er råvarene crap de la crap). Jeg har gått til krig mot dårlige tomater og har bestemt at den dagen der er mere penger i kassa skal grønnsakshandel fortrinnsvis gjøres på torget, og etter sesong. Basta.

    😀

Legg igjen en kommentar

