Sleivete idiotkommentarer på nett og ellers

Jeg har gått flere runder med meg selv om jeg faktisk har lyst å skrive om dette eller ikke. Men jeg tror både at folk kan kjenne seg igjen, og jeg tror også det kan være greit å minne enkelte mennesker på ting som i bunn og grunn skulle vært normal oppførsel.

En slektning av meg sleit veldig med å legge på seg i en periode. Hun var aktiv (les: en propell) og i tillegg hadde hun trolig høy forbrenning. Hun spiste som en hest, men la ikke på seg, og plutselig innså hun at hun ble gjenstand for en ubehagelig trend: Når du er tynn, er plutselig vekten din og kroppsfasongen din allemannseie, og noe alle kan kommentere og mene noe om uten å være frekke. Hun fikk alt fra bekymrede spørsmål om hun spiste nok, til personer som rett ut sa til henne at de synes at hun så grusom ut som var så tynn (….!!!!!) og at hun hadde blitt så mye søtere hvis hun bare spiste litt mer.

Jeg ser tendenser til det samme i flere sammenhenger, alt fra folk som kommenterer i blogger ”du er blitt så tynn, du er ikke pen lenger” eller ”wow du ser macho ut nå (til jenter)” og så videre.

En dag ble jeg fullstendig tatt på senga, og fikk vekten min adressert av en person jeg knapt kjenner, rundt en gjeng med fremmede mennesker, og fikk beskjed om at ”det der burde du definitivt ikke spise”. Ikke dere. DU. Feita, legg det fra deg, liksom.

Hvordan det føles å sitte og få vekten sin høylytt kommentert blant ukjente folk er en følelse som nesten ikke kan sammenliknes med noe. Jeg ble sendt rett hjem til speilet – og vekten, og ble kvalm hver gang jeg spiste hele den første dagen. Når en sånn kommentar kan trigge en sånn reaksjon hos meg, hvordan hadde dette gått hjem hos noen som hadde et virkelig anstrengt forhold til sin egen kropp?

Tenk dere om før dere kommenterer kroppene til andre, om det skulle være både positivt eller negativt. Jeg blir for å si det mildt forbauset over hva folk kan finne på å lire av seg. Man vet faktisk ikke hva slags bagasje folk har. Og bare så det er klart (og ting er jo alltid hyggelig å repetere i grusom detalj) så er det ikke nødvendigvis noe hyggeligere å få påpekt at man er veldig tynn enn at man er tjukk.

Dryppende hyklerisk å ha en så trening og kostholdsfiksert blogg og skrive sånne ting? Muligens. I don´t care 🙂

8 thoughts on “Sleivete idiotkommentarer på nett og ellers

  1. Oi, makan til frekkhet !!
    Du er etter det jeg har oppfattet overhode ikke overvektig, da synes jeg folk kan holde seg for gode til å kommentere noe som helst.
    Selvom mange rundtomkring ikke har godt av den maten de stapper i seg, er det deres eget problem, og ingen trenger å kommentere andre.
    ….selvom jeg mange ganger har lyst til å filleriste foreldre som tar med seg sine overvektige barn på McD. o.l, ..barnemisshandling spør du meg ! men jeg sier ingenting..sender kanskje bare et stygt blikk… (obs!!!)

    • For all del. Jeg synes det er en uting å kommentere sånt, folk har stort sett speil og er ikke blinde, og da kan man holde seg for gode til det. En annen ting hadde vært om dette var en uvane som gikk igjen mye. Men da finnes det bedre fora å ta slike ting opp i 😉

  2. Man skal trå varsomt når det kommer til vekt. Jeg prøver å distansere meg så godt fra det som overhodet mulig, foreløpig har jeg fått beskjed fra to gutter at «nå trenger jeg ikke bli større».. Jeg tror ikke det er meningen å si at jeg er for stor, men at jeg er passe nå, men likevel føles det rart å få den typen kommentarer. Og jeg lurer på hvordan en person som ikke hadde vært like hardhudet som meg på dette området hadde reagert. Jeg har bestemt meg for at kroppen ikke skal styre treningen min, men det er ikke alltid like lett når det fokuseres blindt på kropp over alt.

    Jeg syns ikke du er hyklersk over hodet! Som Hilde sier, det handler om folkeskikk, og ikke minst om taktfullhet!

  3. Jeg blir så provosert.. Selv opplever jeg at en tynn kropp er mer «allemannseie» enn en rund/feit en, vi lærer tidlig å trå varsomt rundt de med «vektproblemer».. (For å ta et litt ekstremt eksempel beundret jeg min tantes ganske så kraftige armer med misunnelse, og var fristet til å fortelle henne hvor flotte, store armer hun hadde, men det var visst ikke særlig høflig.. Damen var nemlig ganske rund ellers på kroppen, så det kunne oppfattes feil..)

    Derfor blir jeg i grunnen ekstra satt ut (og provosert i grunnen) når folk slenger rundt seg med slike kommentarer som du nevner. På ett vis synes jeg det skulle være litt mindre tabu å kommentere noens overvekt, men da snakker jeg om NÆRE personer, ikke en fremmed som du ikke kjenner. Som du sier vet man jo ikke hva denne personen har med seg av «bagasje», og heller ikke bakgrunnen for overvekten. Noen trenger – og tar i glede i mot – livsstilsråd, andre har kanskje en sykdom som ligger bak.. Trå varsomt og vis normal folkeskikk.

    Du som skriver såpass mye om kropp har definitivt lov å skrive om slikt, ikke på tross av, men på grunn av. Det hører jo til temaet kropp og selvbilde, så hvorfor ikke ta det opp?!

    • Nettopp. En ting er å ta ting opp med folk som er «nære» men med folk man ikke kjenner så godt kan man holde seg for god til det. De fleste har jo, som jeg kommenterte lenger oppe her, et speil hjemme 😉

Legg igjen en kommentar

