En slankepille som faktisk FUNGERER

Vi faller for dette, igjen og igjen…

Til tross for at «alle» vet at slankepiller ikke virker, bruker vi en formue på nettopp dette hvert eneste år. Alt fra piller til plaster til slanke-te, kurs, bøker og diverse, som alle lover oss Drømmekroppen, med en påfølgende lovnad om rimelig lite slit for å oppnå dette. De fleste har et godt nok utviklet Bullshit-filter til å vite at dette ikke nødvendigvis er HELT riktig. Men vi har så lyst å tro på det, at vi faller for det likevel. Hvorfor tror vi at vi blir det store unntaket der slankepillene faktisk fungerer? Jeg tror faktisk det faller mer under hvordan vi vurderer verden rundt oss enn ren dumhet. Det er lett å komme med pekefingeren og le av de teite feitingene som tror at de skal gå ned i vekt om de bare begynner å drikke grapefruktjuice eller tygge på tørkede urter. Ikke er det konstruktivt, og jeg tror for å være helt ærlig ikke det er helt riktig heller.

Tillat meg å nerde litt. Det er mye som tyder på at vi vurderer sannsynlighetene for at noe skal inntreffe med hvor lett det er å forestille seg at det skjer. Det er derfor vi overvurderer at vi skal oppleve «spektakulære» ulykker som flykræsj og terrorangrep, men undervurderer faren for det å dø av et allergisjokk, eller få et hjerteinfarkt. Det at en dør av astma gjør en dårlig overskrift i en avis, og er heller ikke oppskriften på en vellykket actionfilm. Og siden hjernen vår er programmert til å tro at «enkelt å forestille seg = sannsynlig» noe som gjerne var tilfelle da vi løp rundt i skogen og ikke måtte forholde oss til media, blir vi lurt av sånne ting. Det samme gjelder forsåvidt også lottovinnere. De får 5 minutter på TV hver eneste uke, og vi lures til å tro at det er mer sannsynlig å vinne fordi det er veldig lett å forestille seg å vinne, ikke så mye å tape, dette til tross for at sannsynligheten for å vinne noe som helst på en lottorekke er på usle 7 promille… (0,73%) (basert på denne beregningen av lottosannsynligheter)

Skulle dette handle om slankepiller egentlig? Jo, det stemmer! Vi får kun suksesshistoriene. Ikke alltid er det ekte mennesker engang, men selv om det skulle være ekte mennesker, er de uansett stort sett ikke representative, og jeg skal ligge unna de ektefølte «det virket for meg» artiklene i diverse ukeblader som etter min oppfatning er direkte brudd på god markedsføringsskikk.

I hvertfall. «Jeg gikk på dette slankemiddelet/slankekurset og gikk ned 40 kg og har holdt vekta nede i et år». Flott for deg, for all del. Problemet er at vi lurer oss selv til å tro at det er representativt. At det er slik at de aller fleste raser ned i vekt, og holder seg der. At det virker for alle. Vi kan alle lett forestille oss en person som går gjennom en vellykket slankekur. Det blir en forside i Se&Hør med «se min nye kropp», det blir en reklamespot på TV, en artikkel i et ukeblad eller en fortelling fra en venninne til en annen venninne om hvor mye en tredje gikk ned på kokos- og ananasdietten. Jeg tror faktisk at vi overvurderer sannsynligheten for en vellykket slankekur. De aller fleste som går ned i vekt går opp igjen etter kort tid, og gjerne med renter.

Hvor mange ganger leser vi om slankekurer som går til helvete? Forbrukere som bruker masse penger på ting som ikke virker, og sitter igjen og føler seg en blanding av lurt, skuffet og flaue? Vi kjenner kanskje til våre egne personlige nederlag, men hvor ofte oppdager vi andres? Det er pinlig å bruke penger på slankemidler fordi «alle» vet det ikke fungerer. Derfor får vi ikke frem de personene som faktisk har prøvd alt, men der ingenting virker. Før nå, i VG.

I denne artikkelen forteller Astrid Danielsen om alle de ulike tingene hun har prøvd for å gå ned i vekt, og hvordan det stort sett ikke har slanket noe annet enn lommeboken. Jeg tror faktisk aldri at jeg har sett en liknende artikkel i en stor avis, og har for en gangs skyld blitt positivt overrasket av en tabloidavis.

Og Astrid: du er jævlig modig. Kudos til deg.

2 thoughts on “En slankepille som faktisk FUNGERER

  1. Jeg tok meg selv i å himle med øynene og sukke da jeg leste den artikkelen, nettopp fordi jeg er så vant til å tenke at dette er ALLMENNKUNNSKAP…men det er jo tydeligvis ikke det, så godt at noen går ut og forteller sannheten.

    Det enkle er og blir som oftest det beste.

Legg igjen en kommentar

