Er du et/en hamster?

Nettopp ja!

Det rasles med sablene om en stor matvarestreik som skal komme. La meg bare spole frem til det øyeblikket streiken er et faktum og skissere hva som kommer til å skje.

1-2-3-tvungen lønnsnemd. Easy peasy. Og hvorfor det? Jo på grunn av menneskelige hamstere.

Å annonsere vareknapphet er et av de eldste markedsføringstipsene i boken, nettopp fordi vi faller for det. «Wow, har dere bare dette på tilbud i en begrenset periode? Da må jeg ha det NÅ, selv om jeg overhodet ikke trenger det!» Det samme gjelder en streik. Sier man at det kommer til å bli tomme butikkhyller, så er det et av de mest vellykkede selvoppfyllende profetiene som finnes. Den umiddelbare responsen vil selvsagt være at folk løper til butikkene, og handler mat som tullinger, og hyllene blir tømt. Skrekkscenario oppfylt.

Jeg skal ikke dra den alt for langt og begynne å filosofere over hvor skjørt samfunnet vårt er til alle slags uforutsette hendelser, men tanken har slått meg om hvor ille det kunne blitt hvis vi faktisk hadde et VIRKELIG problem.

Jeg har 2 pakker havregryn og 3 kilo myseprotein i skapet. Jeg burde klare å holde en stund 😉

5 thoughts on “Er du et/en hamster?

    • Jeg husker forrige runde. Folk på lavkarbodietter som kjøper 100 brød til å legge i fryseren ><

      Når det er sagt er det sikkert en dyrisk effektiv måte å rense opp i gamle varelagre. Problemet er jo at mye mat må kastes fordi det ikke kommer ut i butikkene heller.

Legg igjen en kommentar

