Sheik it, beibi

Etter å ha trent med Eirik sine treningsprogram siden februar-mars ble jeg utfordret til å prøve noe fundamentalt annerledes, nemlig mengdetreningsprogram opprinnelig laget for å trene russiske styrkeløftere. Det er vel etter hvert en dårlig skjult hemmelighet at det skjedde en god del … farmasøytiske forbedringer til restitusjonen til en del av de utøverne. Da tåler man jo en ganske mye større arbeidsmengde, og viktigst av alt så skjer restitusjonen langt raskere. Dette fører igjen til at man fort kan bli overtrent om man kjører gjennom disse programmene (Sheiko-programmene er noen av dem, Smolov noen andre).

Jeg landet på Boris Sheiko sitt styrkeløftsprogram #29, rett og slett fordi jeg kjenner flere som har kjørt gjennom det med stor suksess, og det er kort (4 uker). Det kommer likevel til å bli enkelte modifikasjoner på grunn av kneet og det faktum at jeg trener sprint 2 ganger i uken. Jeg har justert ned både mark og knebøymaks med 20 kilo. Dette gjør at bøyøktene tilsynelatende er møkkalette, men for en frøken som ikke er vant til høyt volum på bein er det jammen ille nok 😉 I tillegg er det verdifull teknikktrening!

Samtidig tenker jeg at dette jo strengt tatt ikke noe verre eller bedre enn når hobbybyggere prøver seg på treningsopplegget til en IFBB-pro bygger. Man bør kjenne sine egne begrensninger og respektere kroppens signaler.

Iform har kjørt en ganske omfattende artikkel om Sheiko
Selvfølgelig linker jeg også til en finfin sheikokalkulator i excel, så dere kan prøve dere selv!

Jeg har jo tenkt at dette ikke er verdens beste idé. Dette er ofte sammenfallende med den andre runden med markløft i samme økt (og gjerne rundt 10 sett hver gang) og beina skriker etter nåde og man har lyst å spy selv om man er veldig sulten. Merkelig følelse :mrgreen: Men jevnt over føles kroppen bra. Det eneste jeg reagerte på etter første uken var at skuldrene mine var litt ømme i front. Var det blitt for mye benk? Så kom jeg på at jeg hadde kjørt frontbøy dagen før, for første gang på lenge. Stemmer… :mrgreen:

Og ja. 1RM i henholdsvis markløft, knebøy og benkpress er 100 – 80 og 55 kg. Men dette gjøres igrunn mest for benkens skyld (blant annet fordi bøy/mark er grovt nedjustert).

4 thoughts on “Sheik it, beibi

  1. Det skal bli spennende å følge deg de neste 4 ukene. Hva med å notere ned 1RM nå slik at vi har noe å sammenligne med? Regner du med å øke noe særlig i bøy og mark, eller gjør du dette hovedsaklig for benkens skyld?

    Uansett, dette blir gøy! Og tøft! Men mest gøy! Håper vi!

  2. Dette er utelukkende et benkprosjekt, igrunn 😉 Beina får så mye bank av løpingen om dagen. Vet ikke om jeg kommer til å teste 1RM i mark og bøy etterpå i det hele tatt, får se an form og timing 🙂

    Slenger 1RM inn i innlegget 😉

Legg igjen en kommentar

