Planet Fitness – the judgement free zone

Av og til tror jeg ironi er tapt på enkelte mennesker. Det gjør meg forsåvidt ikke noe, å føle seg overlegen kan være hyggelig iblant. Men jeg må for å være helt ærlig synes litt synd på amerikanerne som trener på Planet Fitness og må forholde seg til konseptet «lunk alarm».

Hva en «lunk alarm» er, sier du? Vel, det er altså en gigantisk sirene som Planet Fitness har stående over frivektsavdelingen sin. Dersom noen bråker med vektene, stønner eller grynter når de trener, eller dømmer folk (?!?), vil sirenen gå av, og effektiv henge ut den stakkaren som eventuelt står og trener der.


Ironi: Tapt på Planet Fitness!

Det ble kjørt en sak for en tid tilbake da politiet måtte eskortere en kar som stønnet(!) da han trente fra Planet Fitness:


Legg merke til 0.23. No deadlifting :mrgreen: Makan!

Verst synes jeg det er fordi praksisen er med på å opprettholde et slags skille mellom folk som trener hardt og «mosjonister». Treningssentrene mener at styrkeløfterne og byggerne skremmer mosjonistene, og byggerne og styrkeløfterne provoserer seg over mosjonistene som fører til at de blir uglesett og dårlig behandlet når de er på trening, til tross for at de har betalt like mye som alle andre. Hvorfor er det en slags naturlov at mosjonister blir skremt av folk som trener seriøst? Finnes egentlig disse menneskene? Jeg har aldri hatt noen problemer med å bli plaget av folk som leser avisen på ergometersykkelen, og jeg har heller aldri kastet magnesium i øynene på noen i ja/nei maskinen.

Kan det virkelig være så jævla vanskelig å trene under samme tak – alle sammen ?

11 thoughts on “Planet Fitness – the judgement free zone

  1. Veldig bra innlegg! Jeg lo GODT av det forbudt-skiltet deres, det er jo bare rett ut latterlig. Enig med deg; hvorfor skal man på død og liv skape et så tydelig skille mellom folk?

    Forresten, hvis man googler planet fitness + no deadlifting, kommer man over en del interessante forumsdiskusjoner. :mrgreen:

  2. HAHAHA! Nå skal jeg nyte at jeg kan grynte på senteret hver gang 😉

    Nei, det er helt sprøtt, at man skal lage et slikt skille mellom «seriøse» og «mosjonister», at man ikke kan ha miljøer som passer for alle.

  3. Rare greier det der..
    Jeg synes jo det er fint om alle kan trene i lag, og bry seg om seg selv i stede for hva andre gjør.
    For min del er det ikke noe stress å trene i samme lokale som de som ikke rydder opp etter seg selv. Så jeg vil tro det skal være greit for dem å trene med en styrkeløfter også.. :S Men det er nok ikke alltid sånn.

    • Hehe. Det er sant. Folkeskikk er jo egentlig langt viktigere enn antall kilo på stangen. At folk ikke rydder etter seg tror jeg er 50% tankeløshet og 50% at de er vant til å trene med apparater som gjør at de ikke tenker rydding når de er ferdige.

      Dessuten så tror jeg egentlig ikke de fleste synes det er noe problem å trene med styrkeløftere. Jeg tror derimot treningssentrene synes styrkeløfterne er et problem og bruker mosjonistene som unnskydning…

  4. Sykeste jeg har hørt 😀
    Jeg kan skjønne at noen sentre ikke er så glad i de som trener med 200kg+ i mark (=opptar alle vekskivene de har tilgjengelig) og strør rundt seg med magnesium i prosessen, men det får da være måte på! Det er ikke tvil om at de som trener ordentlig tungt sliter mye mer på utstyret enn andre, men at man ikke får stønne en gang er nå noe sært. Blir man støtt av slikt får man holde seg hjemme! 😉

    • Jepp. Ivrige trenere sliter mer på utstyret og kommer oftere på trening, og da kan man begynne å snakke om den reelle motivasjonen for å holde dem unna, nemlig at de er mindre lønnsomme kunder. Ikke at de «skremmer bort» og dømmer andre.

Legg igjen en kommentar

