Den tynne linjen mellom besluttsomhet og besettelse

Dette innlegget er inspirert av innlegget «Vanlige jenter, uvanlig livsstil i Kadie sin blogg. Hun retter søkelyset på noe «alle» ser og som ingen åpenbart har så veldig lyst å røre i, nemlig hvordan åpenbart spiseforstyrrede mennesker kamuflerer sykdommen sin med at de bare har en veldig «sunn» livsstil.

Jenter går rundt med en fettprosent som tilsier at de snart skal på scenen, selv om de ikke har planer om det, og de har åpenbart skjønt at man blir tatt imot med åpne armer i fitnessmiljøet dersom du bare sier at du skal på «deff» i stedet for at du skal slanke deg. Da er det plutselig helt ok å basere hele dietten sin på en håndfull ulike matvarer, spise det samme åtte ganger om dagen eller leve på et kaloriunderskudd som ved en hvilken som helst annen slankekur ville blitt sett på som uforsvarlig. For ekstreme resultater krever jo ekstrem innsats, ikke sant?

Samtidig tar jeg meg selv i å tenke at disse jentene kanskje har funnet det minste av alle onder. Disse jentene ville nok hatt et trøblete forhold til mat nærmest uansett hva de hadde gjort, og da er det kanskje bedre at de tenker muskler og fettprosent, i stedet for ribbein og buksestørrelser. Torsk og brokkoli åtte ganger om dagen er tross alt bedre enn kaffe og Malboro.

Det som kanskje skremmer meg aller mest med hele opplegget er alle rasjonaliseringene disse menneskene kommer med på hvorfor de tar valgene de gjør. Det er overhodet ikke noe sykelig over oppførselen, det er bare SUNT. Det er SUNT å tenke mat og kosthold 10 timer om dagen og det er SUNT å detaljstyre maten ned til minste detalj hver eneste dag. Disse jentene står med megafon ut i verden. Jeg håper de er sitt ansvar bevisst.

Forøvrig kommer et nytt kapittel av «Kristin gjør ting hun ikke kan» i morgen. Jeg skal nemlig på ballroom dancing. :mrgreen:

8 thoughts on “Den tynne linjen mellom besluttsomhet og besettelse

  1. Ortoreksi, og en spiseforstyrrelse jeg tror kommer til å bli mer og mer utbredt. Man kan bare se på eksplosjonen av trenings- og fitnessblogger, og som du sier, det er liksom greit å være «på deff». (For meg spiller det ingen rolle om det er en fjortis eller erfaren utøver som går på deff, usunt er det for begge to.)

    Gleder meg til videoblogg av «Kristin gjør ting hun ikke kan» i morgen kveld! 😉

  2. Hihi. Det er ganske mange ting jeg ikke er sikker på her i verden. Men en ting er 100% sikkert. Jeg skal IKKE filme :mrgreen:

    Jeg er jo litt lite tilhenger av den ortoreksidiagnosen, fordi jeg synes den kastes etter folk litt sånn umotivert. Men jeg er helt enig med deg, det blir et stadig større problem. Og det er ingen tvil om at det kan medføre at folk trigger hverandre med blogger og bilder og «fikse ideer»

  3. Jeg er enig med deg. Har sneiet innom en god del rare blogger den siste tiden. Samtidig må man være veldig forsiktig med å sykeliggjøre gud og hvermann med blogg, slik jeg føler at enkelte avisinnlegg har gjort i det siste. Det er ikke mye man har å stille opp med om man først får en diagnose slengt etter seg, umotivert, som du sier. Og om man nekter for det, er jo også det et «faresignal», og dermed blir jo alt bekreftet, må vite 😛

    Jeg har i etterkant fått vite at folk har spekulert i om jeg var syk en periode. Men ting skjer fort når man plutselig gjør ting riktig, det er det ikke mange som egentlig forstår.

    Men nok om det. Jeg er jo enig 😉

  4. Ser ut til at vi er ganske enige her (også..)! Alt med måte..

    Veldig spent på dansinga, det er jo så gøøøy!
    (skulle ønske jeg kunne danse ordentlig..ååå…*drømme*)

  5. enig. Hvis man først skal definere, kan man bruke EDNS, eating disorder not specified. Eller det jeg selv liker å kalle det: en spiseforstyrrelse satt i system.

  6. Bra innlegg her også.
    Jeg har også latt meg bemerke at du sannsynligvis bevisst har latt være å ta ibruk/linke noen av «tips til blogger» du fikk ??

    Gleder meg ENORMT til du skal ut på glattisen igjen 🙂 Du er sannelig flink på å utfordre deg selv.

Legg igjen en kommentar

