Prosjekt Quorn – del 2

Før jul snuste jeg litt på tanken om å prøve den vegetariske kjøtterstatningen Quorn. Det ble med tanken. Avskrekket av en kilopris på 170 kroner ble det til at jeg holdt meg til andre ting. Så hadde de det til ca 30 kroner på ICA, og jeg tenkte jeg skulle gi det en sjanse til. Jeg landet på å prøve en pose med quorndeig.

Rent visuelt var det ganske bra, om man anser kjøttdeig for en visuell nytelse. Det SER ut som kjøttdeig, om det skulle være et mål i seg selv. Jeg bestemmer meg for å bruke det i en pastasaus. I tillegg spiser jeg litt som bare er blitt varmet opp i tillegg, for å få en slags formening om hvordan det smaker sånn helt i seg selv.

Flere ganger gjennom måltidet tok jeg meg selv i å tenke hva dette smakte egentlig. Det at jeg i det hele tatt sitter og grubler over det er vel strengt tatt ikke et veldig godt tegn. Litt sopp-aktig, litt egg-aktig, litt kjøtt-aktig på en gang. Det er tørt, men det er vel så og si umulig å unngå når det er så magert, og kan garantert løses med å tilsette litt olje eller smør. Det er litt for smakløst, rett og slett. Jeg føler at jeg sitter og spiser fyllmasse.

Jeg fullfører porsjonen min uproblematisk men konklusjonen er ganske klar. Livet er litt for kort til å spise sunn mat som bare er halvgrei når det finnes så masse sunn mat som jeg faktisk liker. Dette blir første og siste gangen denne frøkna kjøper Quorn i hvertfall.

Sånn oppsummert
+ Næringsverdien er helt ok. Masse protein, fint lite annet.
+ Sopp gir jo en slags kjøttsmak, og det er vel sånn sett en helt grei kjøtterstatning for vegetarianere
+ Lite dominerende smak som kan brukes i det meste, vil jeg tro

– Det smaker igrunn ikke spesielt mye, verken godt eller vondt.
– Konsistensen er guffen. Alt for lite tyggemotstand
– Prisen er fraskrekkende høy for å være et blandingsprodukt som skal brukes i type taco/pasta

Gode nyheter for quorn-elskere er at det er på salg til halv pris på ICA-butikker akkurat nå. Dårlig nyhet for samme gruppe er vel at kanskje grunnen til at dette tilbudet eksisterer nettopp er at det selger alt for dårlig, og de skal kvitte seg med det før de brenner inne med masse utgåtte varer…

10 thoughts on “Prosjekt Quorn – del 2

  1. Jeg kan ikke annet enn si meg hjertens enig i alt du skriver. Forsøkte meg både på kjøttdeig og kjøttstykker, og syntes det var rimelig smakløst og litt småekkelt. Det vokser liksom når man tygger det. PIJU! Nei, takke meg til karbonadedeig! 🙂

  2. Jeg setter stor pris på at du tester dette for meg.. 😛 Men aller mest setter jeg pris på din ærlighet og det at jeg tror vi har et ganske likt forhold til hva man ofrer i «sunnhetens navn»..

    Blir det forresten messe på deg i morgen?

    God helg!! 😀

  3. Jeg reiser dessverre bort 😦

    (dessverre er kanskje feil ord, det er en tur jeg har gledet meg til, men jeg skulle jo gjerne ha fått med meg alt… :mrgreen: )

  4. Jeg har brukt både biter og «kjøttdeig» fra Quorn i flere måneder nå. Jeg kan ikke spise soya pga fordøyelsenog pga lavt stoffskifte. Jeg spiste bla Quorn biter mens de andre spiste kalkun til jul, og jeg bruker deigen til bla spaghetti Bolognese. Jeg steker den i litt olje litt på forhånd, så lager jeg sausen som jeg ville gjort med vanlig kjøttdeig. Må bare ha i litt mer væske. Tilogmed min kjøttspisende mann liker sausen, og han fant selv på å bruke deigen til Tacos. Datteren min bruker deigen til Lasagne. Nettsiden til Quorn har mange interessante oppskrifter som jeg har lyst til å prøve. Jeg liker disse produktene. De smaker ikke som kjøtt eller sopp, men som noe nytt. Hva er galt med det? Jeg synes andre vegetarianere burde prøve selv før de bestemmer seg. Jeg håper bare at de kommer med flere av produktene i Norge snart. I England har de over 70 produkter.

  5. Jeg nekter jo ingen å prøve det, og det kommer ganske klart frem at dette er min høyst subjektive mening. Vet om flere som har brukt mye Quorn, derfor jeg kom på ideen om å prøve det…

    Mitt store problem er ikke at det smaker «nytt» men at jeg ikke synes det smaker noenting. Der er både soyaprodukter, belgfrukter og linser langt bedre kandidater, rent smaksmessig.

Legg igjen en kommentar

