Startvansker….

Jeg liker ikke spesielt godt å ikke få ting til. Jeg har også en ganske irrasjonell respons på motgang, jeg gidder ikke prøve heller. (Hvorfor prøve, når man kan mislykkes, ikke sant?)

Jeg begynte med friidrett i en alder av 24, og da er det naturlig å ikke ha ambisjoner om å bli spesielt god. Jeg har hatt bra fremgang i løpet av det knappe halvåret jeg har trent, spesielt med tanke på kneskaden jeg påførte meg i mitt uelegante tryn (ut av en startblokk). Kneet er fint, men startblokken driver fremdeles og stikker litt kjepper i hjulene for meg. Det er jo en teknikkgreie, og det er jo bare trening som hjelper, men jeg tar meg selv i å bli rasende på trening om dagen fordi jeg ikke får startene til, fordi det fører til at jeg alltid løper katastrofalt mye dårligere på stevner enn på trening.


Som man ser fra bildet går disse unge lovende ganske lavt ut av startblokken. Jeg har en tendens til å reise meg, trippe 2-3 skritt, og så begynne å løpe >< saklig. I tillegg er jeg livredd for å tjuvstarte og bli disket, så jeg sitter i blokken nesten et halvt sekund etter smellet, litt sånn for sikkerhets skyld. 😉

Per dags dato bruker jeg over et halvt sekund ekstra på å starte fra startblokk i forhold til å starte fra stående, noe som i seg selv er ganske latterlig. I morgen er det ny starttrening, og jeg håper det går bedre da. Ellers kan det fort bli månelyst… :mrgreen:

8 thoughts on “Startvansker….

  1. Men det gjør jo nettopp det; prøver! Jeg synes virkelig at du står på og prøver hardt, og du kommer garantert til å nå målene dine. Ang. startblokken, får du trent på denne på trening, eller kommer dette som et nytt element kun på stevner?

  2. Takk for det 🙂

    Jeg har bare hatt en (1) ordentlig starttrening så langt. Jeg har prøvd blokker et par ganger på trening tidligere, men veldig mye mindre enn det jeg burde. Ny økt i morgen, får håpe den blir ltt mer magisk enn den forrige 😉

  3. Jeg må si du takler denne irrasjonelle responsen din veldig greit. du prøver jo alle mulige nye ting jo 🙂 Flinka.

    Er redd for å ikke lykkes selv.. Mitt mareritt gjennom tre år på idrettslinjen var å være den dårligste i noen av de fysiske fagene.. Jeg var det i telemark ( min gruppe) og på skøyter ( er livredd skøyteis). Så da sto læreren der med karakterblyanten sin og vurderte en sippende 18 åring..*pinlig*

    Lykke til i morgen. Jeg heier på tyvstart 😉

    • Skøyteis ja *grøsser* Burde nesten skrive det ned på en av tingene jeg burde prøve igjen, for skøyter kan jeg virkelig ikke!

  4. Det med startblokk er nok en treningssak. Når jeg løper på Bislett ser jeg stadig folk som bruker hele tida jeg er der (dvs. over 1 t) til kun å starte fra startblokk og akkurat komme igang.

    • Jepp, ting tar ofte tid med starttrening, det har jeg merket selv. Men det er litt frustrerende likevel, skulle ideelt sett allerede kunnet det, liksom :mrgreen:

Legg igjen en kommentar

