Hvorfor (jeg tror at) sunn mat aldri kommer til å bli billig.

Det virker som om enkelte har litt hakk i platen når det blir snakk om kosthold og folkehelse. Det kvernes rundt på de samme gamle mantraene: «sunn mat er dyrt», «hvis vi hadde kuttet moms på grønnsaker ville folk spist mer», «vi må få billigere sunn mat». Personlig tror jeg det er å slå en død hest, og jeg tror det kan være greit å få fokuset litt vekk fra prissettingen av sunne varer, og over på tiltak som muligens kan få en større ønsket effekt. Dette har jeg gått og grublet litt på i løpet av eksamensperioden, og noen av grunnene til at jeg tror at sunn mat er en utopi, forklares i det følgende:

Vi bruker for liten andel av inntekten vår på mat
Ja, i den senere tid og med økningene i matprisene, har andelen av inntekten vår som går til mat økt. Men den er svært liten i % i forhold til veldig mange land. Standard økonomisk teori tilsier at når vi bruker en liten budsjettandel på et innkjøp, blir vi lite prissensitive. Hvor stor forskjell synes vi egentlig det er på et brokkolihode til 12 versus 18 kroner? Er det en dealbreaker for å legge den ned i kurven? For å motivere folk til å spise sunnere, blir det da trolig nødvendig med ganske kraftige virkemidler for å få ønsket effekt.

Billig til hvilken pris?
Jeg har allerede skrevet et innlegg om kyllingproduksjon, og jeg står fremdeles hardnakket på mitt at dersom det er aktuelt med lavere priser på kjøtt, vil det gå ut over dyrene. Personlig synes jeg ikke at 30 kroner for 600 gram kyllingkjøttdeig kan rettferdiggjøre at man har en kyllingproduksjon som gjør at 17 000 mishandlede dyr levert til slakting kun kvalifiserer til en «smekk på lanken».

Link til artikkel NB: gufne bilder

Vi er så inndoktrinerte med at sunn mat skal være dyr at vi kjøper den uansett hva den koster
Dette tror jeg, by far, er det viktigste argumentet. Det er en opplest og vedtatt sannhet at «sunn mat er dyrt» (dette får også over 11 000 treff i google 😛 ). Og argumentasjonen er jo ikke helt fjern. En ting kan vi i hvertfall enes om først som sist: Lettprodukter er dyrt. Og det er IKKE nødvendigvis på grunn av at de er dyrere å produsere. Ofte erstattes godsakene med fyllstoff som fiber/sukker/mel, eventuelt at varen tynnes ut og tilsettes ymse emulgatorer og stabilisatorer for å virke som «the real deal» og det koster svært, svært lite.

Men er det virkelig dyrere å spise sunt? Nei, ikke hvis du velger riktig. Om du konsekvent kjøper grønnsaker og frukt som ikke er i sesong, velger dyre proteinkilder og haugevis av lettprodukter, ja da blir det fort dyrt å være sunn. Men drittmat er altså også DYRT. Sammenlikne en middagsmeny på McDonalds med noe tilsvarende man kunne mekket hjemme, og det er ingen tvil om hva som ville vært billigst. Men uansett, sidespor (jeg vurderer et prosjekt for å spise mest mulig ernæringsmessig riktig for minst mulig penger, to be continued 😉 )

Vi har veldig veldig høy betalingsvilje for «sunn» mat. Og med begrenset kapasitet i butikkene og begrenset produksjon av matvarer vil et momskutt, på svæært kort tid, bli «spist» opp som økt overskudd av dagligvarekjedene. Med tanke på at godt over 95% av alle norske butikker er eid av en av de fire store kjedene, er det ikke akkurat et optimalt konkurranseklima. Dette så vi egentlig veldig godt da matmomsen ble kuttet i 2001, SIFO konkluderte raskt med at denne «besparelsen» havnet i lommen på kjøpmennene, og kom ikke forbrukerne til gode.

Så lenge vi har høy betalingsvillighet og dårlig konkurranse i dagligvaremarkedet er ideen om momsfritak for frukt og grønnsaker et fullstendig latterlig forslag som ikke vil ha den ønskede effekten, og vi bør derfor begynne å tenke på noe annet! *

(Boligmarkedet i New York og butikkene i Zimbawe er også gode eksempler på at pristak skjelden er veien å gå)

Kanskje bedre ideer?

  • Avgifter på usunne varer GIR faktisk en endret adferd (jeg har lest noen papers om dette, og har tenkt å skrive om det snart)
  • Fysisk aktivitet antydes å være nøkkelen, i hvertfall iht utredninger Helsedep har gjort. Når den fysiske formen er god, forsvinner livsstilssykdommene forbundet med (moderat) overvekt. Fra rapporten, som jeg har tenkt å se litt nøyere på:

Nyere forskning har vist at det er ikke overvekten i seg selv som er hovedproblemet, men derimot inaktiviteten som ligger bak overvekten. Korrigerer man for fysisk form, finner man ingen økt risiko ved overvekt. Overvekt i seg selv er dermed ikke forbundet med en økning i risiko for ulike sykdommer og tilstander, så lenge man er i bra fysisk form (Blair 1996). I behandlingen av overvektige bør det fokuseres både på aktivitetsnivå og kosthold (Vekt-helse 2000)

Hvor ble tiden av? Har ikke tid å skrive mer nå jeg… :mrgreen:

Forøvrig: Om noen skulle være giret på å kjøpe litt (billig) sunn mat, har ICA Supermarked 40% salg på alle I love ECO-varene sine om dagen 😉

*jada jada jeg er så bombastisk atte. Men jeg synes fortidens erfaringer er en god indikator på hva som vil skje i fremtiden

5 thoughts on “Hvorfor (jeg tror at) sunn mat aldri kommer til å bli billig.

  1. Hei:)

    Takk for konstruktiv tilbakemelding:)
    Alltid lærerikt å lese om andre synspunkter..

    Flott innleg du skrev her.. Jeg tror også manglende kunnskap hos en stor del av befolkningen også gjør at det spises mye usunt! Jeg er enig med deg i at det går faktisk an å kjøpe billig og sunn mat, men tror noen velger drittmat fordi det ser billigere ut og er enkelt og kjapt å lage.. De skulle bare visst;)

    Personlig mener jeg prisnivået på sukkerholdige varer skulle vært mye høyere og at godtet ble gjemt bak skap slik som snus og røyk. Muligens litt «gestapo», men jeg blir så forbannet hver gang jeg er på butikken og ser godtet stå fremme ved kassen. Bare vent til du får barn, et mareritt. Det blir en unødvendig konflikt. Selv kjører jeg strofen; godis spiser vi på lørdager og slipper relativt lett unna med det.. Men bare sjekk hvor mange stressa foreldre som står ved kassen og har hylende unger som skriker etter sjokolade..

    Kunne sikkert ha skrevet i evigheter;)
    Ønsker deg en solrik dag..

    Hanne ❤

  2. Jeg tror nok at både det å redusere tilgjengelighet og å øke priser vil kunne ha en positiv effekt. Derimot er jeg meeeget skeptisk til ideen om en slags «subsidiering» av sunn mat, av grunnene nevnt overfor. Tusen takk for en hyggelig kommentar! 🙂

  3. Bra innlegg!

    Jeg er i grunnen enig med deg. At sunn mat blir billigere kommer jo oss som allerede er sunne ( 😉 ) til gode, men 99 øre her og 1,20kr der er ikke nok til å luke grandis, skolebolle og cola ut av handlekurven. Forslag i tillegg til de du nevner (som er veldig gode!) er å arbeide inn sunnere vaner tidlig, og også å gjøre sunne alternativer mer tilgjengelige. Nå er det grandis, calzone, boller og Toro som dominerer hyllene i de fleste «hurtigløsningene» som søndagsåpne butikker, kiosker og bensinstasjoner.. Å gjøre opp for tidsklemma som også er mye av problemet er verre, det samme gjelder antakelig mosjonsvaner. Vi er blitt aaalt for vant til å sitte stille og glo på skjermene våre!

    Det du skriver om kjøtt er også riktig, det er ikke verdt prisbesparelsen om det betyr at dyrene lider unødvendig. Kutt av avgifter hadde vært fint, men siden alle trinn i produksjonen er dyrt i Norge sammelignet med mange andre land, så vil dette kanskje ikke utgjøre så mye? Muligens er det vel også det at folk (som handler denne typen varer) er villige til å betale 479kr/kg for indrefilet fra Jacobs, så da kan den koste så mye…

    Nylig leste jeg om en som var veldig opptatt av å handle på supermarkedene nettopp for å søre for at vi beholder disse og det store utvalget de fører, heller enn at vi ender opp med bare lavpriskjeder med mindre utvalg. Kanskje noe å tenke på?!

    Jeg kommer nok til å ende opp med å bruke mer av inntekten min på mat enn det gjennomsnittsNorge gjør. Både fordi jeg er veldig glad i gode råvarer og ikke minst sunn mat, men også fordi jeg er blitt veldig obs på hvor lite vi faktisk bruker sammenlignet med andre land, og også det vi gjorde i «gamle dager». Maten er en utrolig viktig del av livet vårt, i tillegg til nytelsen er det jor tross alt maten som holder oss gående, så da burde vi også betale det det koster for å leve godt 😉

    (Som student er ikke dette så lett, nei, men jeg holder meg likevel langt unna first-price spaghetti med ketchup og fleskepølse, og dropper heller andre goder…..)

  4. Flott post Kristine! Tror så absolutt du har et godt poeng her.
    Og et annet, i mine øyne stort problem – er at det ikke er så enkelt å skille mellom sunn og usunn mat, og jeg vil definitivt ikke det statlige skal bestemme hva som er sunt og hva som er usunt – og justere prisen deretter. Se bare hva som har skjedd med ‘nøkkelhullsmerket’; http://fredarn.com/blogg/2010/05/19/trening-verdt-aa-lese-uken-av-17-mai-2010/

    Jeg tror det er bedre å la markedet styre seg selv, mer eller mindre. Jeg er heller ikke for at godterier osv. skal ‘gjemmes bort’ slik som Hanne ovenfor foreslår – la folk gjøre det de selv vil med sin kropp! Vi må klare å passe på oss selv uten at staten skal legge alt til rette..

  5. Tilbaketråkk: Sunn mat er dyrt | Magnesium til folket!

Legg igjen en kommentar

