Myten om individuell rasjonalitet

Jeg ble litt inspirert av noe jeg leste i kommentarfeltet

Rundt dette med eksponering/ikke-eksponering av usunn mat.

Jeg tror det er bedre å la markedet styre seg selv, mer eller mindre. Jeg er heller ikke for at godterier osv. skal ‘gjemmes bort’ slik som Hanne ovenfor foreslår – la folk gjøre det de selv vil med sin kropp! Vi må klare å passe på oss selv uten at staten skal legge alt til rette..

En Laissez-faire tilnærming henger på en antagelse som er VIKTIG. For at markeder skal gi et effektivt resultat (altså det beste resultatet for alle) så er det faktisk en forutsetning at aktørene er rasjonelle. Det vil si at vi tar all tilgjengelig informasjon i betraktning og deretter velger det alternativet som vil gi oss størst forventet gevinst.

Og da er det store spørsmålet i bunn og grunn – er vi rasjonelle eller ikke?
Om man er rasjonell, og anser bruk av for eksempel godteri – tobakk – alkohol som et veloverveid valg fra konsumenten der hver enkelt har tatt inn over seg skadevirkningen av disse men likevel anser gleden ved forbruk som større enn kostnaden – ja da kan man la markedet herje for seg selv, og konsumentene vil få den beste løsningen. Da kunne man i teorien solgt alkohol døgnet rundt (uten en oppsving rundt nachspiel-tider) og i alle butikker – man kunne reklamert for tobakk og vi hadde ikke trengt avgifter på det for folk ville uansett bare brukt så mye av disse stoffene som de anså som optimalt.

Og har man et rasjonelt forhold til mat, blir ikke maten vi kjøper og spiser avgjort av hva som er plassert foran kassen, hva som reklameres for, eller andre markedsføringstriks. Om vi kjøper sjokolade er avhengig av om vi hadde planer om å kjøpe det før vi gikk inn i butikken – og lite annet.

En ting som gir tilsynelatende irrasjonell adferd er når preferansene våre på kort og lang sikt er forskjellige. Det gjør at vi for eksempel på lang sikt aller helst vil spare penger, spise sunt og komme i god form, men at vi på kort sikt gjerne har lyst til å shoppe, spise pizza og drikke øl på sofaen. Selv om man er veldig klar over sine langsiktige mål, så vil man ombestemme seg idet avgjørelsen faktisk tas.
Men det er mange ting som tyder på at vi ikke er rasjonelle. Og det er naivt å tro at eksponering og markedsføring ikke har noe å si. Ute av syne – ute av sinn er faktisk ikke alltid en helt fjern antagelse. Når man plasserer godteri ved utgangen der folk står i kø, gjør man at man legger opp til at folk skal bryte sine egne løfter til seg selv.

En måte å unngå dette er å ”binde seg til masten”, og gjøre at man faktisk ikke har muligheter til å sprekke når selvkontrollen er dårlig. Det faktum at folk gjør dette på flere ulike måter (forteller kollegaer at de skal slutte å røyke så de ikke bommer røyk til vedkommende når suget setter inn, slutter å ha chips liggende hjemme fordi man ikke kan motstå fristelsen når det først ligger i skapet +++ )
Å ”gjemme bort” godteriet i butikken vil ikke gå ut over de rasjonelle konsumentene, som uansett kjøper det og finner frem til det. Derimot kan det gjøre det langt enklere for foreldre å motstå maset fra barn i kassakø som vil ha godteri, eller for folk som ikke skal/bør kjøpe godteri å unngå å falle for fristelsen selv. Eksponering av sunne alternativer gjør at flere kjøper det. Man kan selvfølgelig bare avskrive alt som ”svake mennesker” og si at de ikke fortjener bedre, og individuelt ansvar, og at overvektige mennesker bare er dumme/uvitende mennesker som har lagt opp til det. Men det hjelper ingen.

Jeg har lest masse om dette, og har en del ganske gøye eksempler, som jeg vurderer å skrive litt mer om senere også.

Og siden et blogginnlegg åpenbart ikke er komplett uten enten et bilde eller en video, her er litt frontbøy fra treningen hos Eirik i går.

9 thoughts on “Myten om individuell rasjonalitet

  1. Veldig bra innlegg, og jeg er helt enig. Det dreier seg ikke om overformynderi, men om tiltak som gjør at disse avgjørelsene går lettere for folk. For de som virkelig har lyst på sjokolade, de går dit sjokoladehylla er.

    Og bra video! (Hører at Eirik og jeg diskuterer i bakgrunnen, skikkelig konstruktiv diskusjon, hehe)

  2. Jeg er også helt enig, og i tillegg veldig fornøyd med begrunnelsen din. Det styrker bare min oppfatning om at det er nettopp slik det er! :mrgreen:

    Da jeg var liten dro vi på «Candis» om lørdagen og kjøpte snop.. Egen snopebutikk altså.. I (mat)butikken hendte det at vi kjøpte is eller skoleboller sammen med mamma, men da var det planlagt på forhånd. Jeg tror vi er blitt litt for vant til å handle energitette varer som er mer eller mindre klare til å inntas.. Lunsj: litago og skolebolle, mellommåltid: snickers fra autmaten, middag: grandis/finduspose osv.. Brrr….

  3. Interessant innlegg, har ikke tenkt på det på den måten før. Er dog enig i det som skrives!
    Og så noob spørsmål; hvorfor tar man på kjetting?

  4. Veldig bra innlegg, og jeg er hjertens enig i det du skriver. Honnør!

    Også er jeg kjempeglad for at min lille kommentar her om dagen har fått deg til å poste bilder og videoer uhemmet, GIVE US MOOOORE! :mrgreen:

  5. Fin post Kristin, jeg ser poenget ditt nå, og må faktisk si meg enig med deg likevel. Jeg synes dog det er viktig at man ikke tar det for langt, ved f. eks å komme med forbud. Og som jeg nevnte i min tidligere kommentar, og som du ikke adresserte her – så har vi fortsatt problemet med at det er vanskelig å skille mellom sunne og usunne matvarer om man skal ha regler for dem, som f. eks med nøkkelmerket – som i mine øyne er en fiasko; http://fredarn.com/blogg/2010/05/19/trening-verdt-aa-lese-uken-av-17-mai-2010/

    Men med tobakk og andre ting som vi med sikkerhet vet er usunt, så ser jeg absolutt poenget ditt nå.

    Btw; du må gjerne skrive navnet mitt under sitatet i posten.

  6. Jepp, jeg skal ordne det, det var egentlig bare en glipp fra min side 😉 Takk for bra kommentar! Definitivt er ting som nøkkelhullsmerking etc. viktig å vurdere, men jeg valgte å fokusere på nettopp dette med rasjonalitet vs. ikke-rasjonalitet akkurat i denne bloggposten 😉

Legg igjen en kommentar

