«Sterk fra før»?

I de aller fleste idretter er det greit å være nybegynner. Det er ingen som forventer at du kan danse på tåspissene første gang man kommer inn i et ballettstudio, eller at du kan score 3-poengere på din første baskettrening. Mosjonister stiller jo og lider seg gjennom Oslo Maraton også, selv om det har NM-status uten at det virker som om mange skremmes unna av det.

Men av en eller annen grunn, er det enkelte idretter som kategoriseres som idretter der du må være god fra før, for å i det hele tatt begynne. Den ene er sprint. Sprinttreninger kan man først gjøre når man er rask, og det er viktig å bli ganske rask før man begynner å bli med andre sprintere, eller stille på et stevne. Sprint er også kategorisert som en typisk «talentidrett» slik som jeg oppfatter det når jeg snakker med andre. Dersom du ikke er spesielt rask, så vil du heller aldri bli det, selv om du begynner å trene sammen med sprintere. I og for seg finnes det jo et poeng i dette, ettersom våre genetiske forutsetninger bare har et begrenset potensiale, uansett hvor mye man VIL og tenker positivt. Men dette er jo noe helt annet enn å si at man ikke kan bli markant raskere, og ha det veldig moro om man begynner likevel. Likevel gjør denne ideen om at man må være god fra før for å i det hele tatt prøve, at folk holder seg unna.

På samme måte får jeg inntrykk at folk tenker om styrkeløft. Dersom man ikke er veldig sterk allerede, vil man ikke få noe ut av det. Og det å kontakte en klubb det skal man i hvertfall ikke gjøre, for de er jo veldig mye sterkere alle sammen. Da er det best å bli sterk på egenhånd først, og så kontakte styrkeløftklubb etter hvert…

Eller ikke.

Se det på den andre måten. Du ønsker å bli sterkest mulig i knebøy, benkpress og markløft. Hvem er det som sitter på mest kompetanse på hvordan man gjør det? Jo, styrkeløftklubbene. Om du skal trene deg opp «på egen hånd» så vil du jo 1) bruke mye lenger tid på å oppnå de samme resultatene, og 2) gjerne legge til deg en del tekniske uvaner i samme slengen. Det er helt greit å være nybegynner, også i styrkeløft. Av og til kan det faktisk være en fordel 🙂

Og for å sitere en av dem som etter hvert lykkes med å overtale meg til å kontakte en styrkeløftklubb.
«På den første karatetreningen hadde vi hvitt belte alle sammen».

Jeg er en glad amatør i både styrkeløft og sprint, og koser meg glugg ihjel på trening og gleder meg masse over egen fremgang (som faktisk er det viktigste)!

Ikke nøl, ikke tenk at du må bli sterkere før du begynner, ikke tro at det er et press for at man skal være på et visst nivå når man begynner. Alle styrkeløftere har ved et eller annet tidspunkt vært nybegynnere, og de husker det selv! Er du interessert, ta kontakt med en styrkeløftklubb allerede i dag! Og bor du i Osloområdet, er det naturlige valget selvsagt Oslo Styrkeløftklubb 😉

5 thoughts on “«Sterk fra før»?

  1. Godt sagt 🙂
    Jeg kjenner absolutt igjen den tankegangen, i hvertfall knyttet til noen utvalgte idretter.
    Det med tekniske uvaner var et godt poeng mtp styrkeløft! (Som om argumentet for rask fremgang ikke var nok i seg selv.)

  2. Føler meg litt ‘truffet’ av denne posten, hehe…

    Men nå har jeg jo allerede Eirik som PT, så da tviler jeg på at jeg få noe raskere framgang av å også være med i en styrkeløftklubb, så jeg vil bli sterk før jeg prøver 😛

  3. Kan jeg spørre hvor mye det koster? Er det årsgebyr og betaler man hver gang man trener der eller månedsbetaling som på f.eks sats?

  4. Fra nettsidene til OSK:
    Medlemskapet for aktive utøvere i Oslo Styrkeløftklubb inkluderer løftelisens på aktuelle stevner (kr 300), startkontigenter og trening i klubbens lokaler i Bjølsenhallen.

    Følgende priser gjelder for 2010:

    Aktiv utøver

    Ungdom kr 800
    Junior kr 1 000
    Senior/veteran kr 1 300
    Familie (inntil 9 medlemmer og 1 lisens) kr 1 400

    Ikke aktiv

    Støttemedlemskap minimum kr 100
    Ordinært medlemskap inkl. trening i Bjølsenhallen: 1 100 kr for 1 år/800 kr for 1/2 år.
    Ordinært medlemskap for de under 20 år inkl. trening i Bjølsenhallen: 900 kr/600 kr.

Legg igjen en kommentar

