Haters gonna hate?

Jeg synes det ofte er fokus rundt den negative oppmerksometen som man tiltrekker seg når man driver med styrketrening, fitness +++ , og da spesielt som jente. Det blir visstnok ansett som ufeminint, omgivelsene har vanskelig for å tilpasse seg, og man får negativ oppmerksomet hvor enn man går. Eller om man skal bruke brospeak, man befinner seg støtt og stadig i «haters gonna hate» situasjoner. 😀

Så da er spørsmålet, hvorfor havnet jeg aldri i slike situasjoner, på tross av inntak av både kreatin og proteinpulver, 5 x 2,5 timer med styrketrening hver uke og en uvanlig interesse av magnesium og maksløft. Jeg tror løsningen ligger i noe av det følgende. De som får mest negativ tilbakemelding på sin livsstil, er de som 1) legger seg utrolig mye opp i hva andre gjør, og 2) kommuniserer hardt og brutalt til alle som både vil og ikke vil høre på hva slags prioriteringer du har.

Case in point: Tunfiskboks eller kyllingfilet på kinoen. Du kommer ikke til å bli katabol på to timer. Du MÅ ikke spise noe selv om alle andre gjør det. Ja, folk vil faktisk legge merke til om du gjør det, fordi det er forbanna sært. No hate, det er bare forbanna sært. Den eneste grunnen til at folk gjør slikt, er fordi man ønsker å få den oppmerksomheten rundt seg selv og sin diett, som de deretter sutrer og bærer over hele internett fordi de får.

Så var det de sosiale sammenhengene der man enten ikke kan spise det man vil eller der man ikke drikker alkohol. I den senere tiden har det vært en god del sånne for mitt vedkommende, og det kan godt være jeg er heldig med vennene mine, men det har aldri vært noe tema verken at jeg ikke spiser masse karbs (pga innveiing) eller at jeg ikke drikker alkohol. Vanligvis synes folk bare det er gøy at det snart er konkurranse igjen. 🙂 Det kan også ha noe med at jeg ikke sitter midt i rommet og roper NEI JEG SPISER IKKE SUKKER OG JEG DRIKKER IKKE ALKOHOL FOR DA KASTER JEG BORT FORRIGE UKES TRENING OG HAR NOEN LYST Å HØRE FUNFACTS OM GLUTAMIN?????

La oss ikke glemme det at man gjerne har svart belte i å ta utsagn opp i absolutt verste tenkelige meninger. Folk sier utrolig mye i løpet av en dag (og med tanke på hvor mange ganger jeg selv føler jeg plumper uti, så tenker de ikke alltid så veldig nøye over hva de sier), og bryr seg igrunn forsvinnende lite om hvordan folk er og hva folk gjør.

Jeg hadde en gjeng med venner når jeg var 20 år, som jeg pleide å henge med. De forhindret veksten min.

Det koker rett og slett ned til mindset. Om man overhodet ikke skjønner at folk ikke ønsker å dedikere hele fritiden sin til matlaging og trening for å holde en lav fettprosen, bruke 5 kvelder i uken på å (kanskje) øke 1 rep max på et stevne eller sykle enda fortere på neste sykkelritt, så er det urimelig å forvente uendelig forståelse tilbake. Enkelt og greit. Folk har forskjellige prioriteringer. Om det eneste facebookoppdateringene dine handler om er fettprosent, trening, selvbruning eller proteinpulver, er det ikke VELDIG rart om folk har en tendens til å fokusere på det

Når det er sagt så er det selvsagt en ting som jeg slipper unna. Som styrkeløfter i en snill vektklasse, så ser jeg jo bare ut som en småchubbs jente med litt bredere skuldre og ryggtavle. Jeg kan forstå at når man har vaskulære armer og cuts i lårene at man gjerne får litt flere som kommenterer på utseende, enten en vil eller ikke. Spesielt virker det som om det er mer sosialt akseptert å slenge ut utsagn om hvor tynne folk er, enn det omvendte. Når det er sagt, det har jo en rimelig aktuell verdi nettopp dette med at nå er vi på internett, og på internett finnes det mange idioter, og når man legger ut bilder av seg på internett i bikini kan man risikere at disse idiotene kommenterer bildene.

En liten oppfordring til å gå litt i seg selv, jeg tror ikke på tankens kraft, men jeg tror på det at man gjerne blir behandlet slik man legger opp til selv. Og her tror at en del kunne hatt godt av å skifte fokus fra hva alle andre mener om en, til hvordan en opptrer overfor andre 🙂

16 thoughts on “Haters gonna hate?

  1. Jeg har heller aldri fått noe negativ tilbakemelding på det jeg driver med. Jeg vet jo at folk kan komme med bemerkninger om dop, ufeminitet osv. Men de snakker ikke om meg. De snakker om generelt og ofte fordi de ikke vet bedre 🙂

  2. RE:
    Yes, blir mye morro framover.. 🙂

    Btw: Når jeg testet en 2-dagers program for å droppe vannvekt, som jeg fikk av Jamie Hale, droppet jeg 3 kg uten noen reduksjon i ytelse etter 2-timer tidsom før trening for reydrering. På 70 min spiste jeg da 1/2 kg raske karbohydrater, rikelig med natrium og kalium, og masse vann 😉

    En interessant sak er forøvrig at på tross av 500 g med ‘lynraske’ karbohydrater og over 2 000 kalorier på kun 70 minutter, var blodsukkernivået mitt stabilt; jeg målte det til 5,6 mmol/L 50 min etter jeg var ferdig med å spise.

    Normale nivåer:
    Fastende: <-6,1 mmol/L (4,4-6,1 mmol/L).
    2 t etter måltid: <-7,8 mmol/L.

    • Kult! Men det ville du ikke hatt tid til før en styrkeløftkonkurranse 😉 Men det er jo en god del som bruker det også i styrkeløft for å kunne komme inn i riktige vektklasser også videre, men poenget er bare at som debutant kan det jo være like greit å ikke ha et monsterdropp i vekt før konkurranse 😉 Kiloene kommer etter hvert uansett 🙂

  3. Ja, til du skal ut på plattingen. Innen da skal du også ha varmet opp, fått på deg knebøydrakten, hatt utstyrsløft i knebøy +++ og det på en platting du deler gjerne med 4-5 andre som varmer opp 😉 Ikke en aktivitet jeg ville kombinert med verken voldsom spising eller drikking om man ikke ville ha det ut igjen på første tunge løft

  4. Hei 🙂 jeg leste innlegget ditt på telefonen, og da er det så knotete å kommentere. Men ditt supre innlegg fortjener en kommentar : ) og filmen!

    Vi som er over 18 har ofte en god grunn til å ikke drikke, så jeg får sjelden kommentarer 😉

    Jeg later som du kommer i morgen, for det er så stas å skulle trene sammen med alle tre!

    • Vanskelig å huske om det var bare fish eller fish and a rice cake vet du. 😉 Sier kanskje litt om hvor surrete folk faktisk blir i huet når de er på deff?

Legg igjen en kommentar

