Ich bin ein Berliner

Som en forsinket bursdagspresang, spanderte jeg en tur til Berlin på lillebror nå denne uken, siden jeg ramlet over noe billig fly og hotell.

Hotellet som vi bodde på,var fantastisk. Som mye i Berlin litt krampeaktig ikke-mainstream ( :mrgreen: ) men rommet var stort, kostet ca 250 kr per pers og hadde to etasjer. Frokosten var god, de som jobbet der var hyggelige, og på dametoalettene i baren spilte de Astrid Lingren-lydbøker på tysk.

Baren var full i bøker, og rimelig tom, med unntak av en mann som løste sudoku hele kvelden. Klientellet på hotellet var ganske ungt, og høy t-skjorte med prints og speilreflekskamera-faktor.

Det var selvsagt en del sightseeing, og en tur langs restene av muren.var vel kanskje noe av det flotteste, med ca 1,5 km med gjenværende Berlinmur som var blitt pyntet av gatekunstnere.

I tillegg hadde vi vel ca fem timer i Berlin Zoo. Tar litt tid å gå gjennom der med en biolog. Jeg har et litt ambivalent forhold til dyr i fangenskap på den måten, men de hadde romslige innhegninger og ingen av dyrene så stressede ut. Når i tillegg de spiser og formerer seg, så er det jo et tegn på at de trives. Fikk sett både løveunger, surikatunger, flodhestbabyer og bitte små (og tøffe i trynet :mrgreen:) lamaer.

En flodhest solte seg

Kjetil hilste på nesehorn…

.. mens jeg ville hilse på sebraene!

Disse var kanskje likevel de søteste

Vi gikk også gjennom Tiergarten, en stor og flott park. Har ingen bilder derfra, siden vi hadde en tendens til å alltid svinge feil på veien gjennom og havne på nye nudist-områder. Samtidig gir jo det den litt genuine Berlinske følelsen 😛

Det var veldig varmt hele tiden vi var der, så det som egentlig var hyggeligst, var bare å finne en av de mange cafeene som lå ved elvebredden, og å ligge i hver sin solstol og se på mennesker gå forbi.

I tillegg til sightseeing var det selvfølgelig også fantastisk (og billig!) mat i Berlin. To ganger spiste vi fantastisk koreansk mat på. I tillegg spiste vi ramyn på Makoto i Alte Schönhauer Strasse, og da skjønte nok både lillebror og jeg at vi vanligvis har et ganske saltfattig kosthold. Begge to våknet opp morgenen etter og kunne knapt se fordi øynene var så hovne (^^,) men for all del, fullstendig verdt det!

(spiste forøvrig is laget av røde bønner til dessert. Hvem skulle trodd at det var godt? Smakte en mix av vanilje og sjokolade)

Til slutt fant vi et utested i Friedrichshain som var veldig ålreit. 16 kr for halvliteren, og hele baren så ut som en scene fra Goodbye Lenin. Hadde det ikke vært for at alle gikk rundt med speilreflekskamera, skulle man nesten trodd man hadde kommet inn i en tidsmaskin.

Sånn mamma og pappa, der var reiserapporten (og til dere andre blogglesere selvsagt :mrgreen:)

9 thoughts on “Ich bin ein Berliner

  1. Så ut som en super tur! HAr bestilt tur til Berlin sammen med kjæresten min, og fikk noen fine reisetips nå 🙂

    Og ja enig med Hilde…broren din er veldig lik deg 🙂

    • Anbefaler Lonely Planet sin bok om Berlin. Vi brukte den som guide på de stedene jeg ikke visste om før og fant masse bra tips i den 🙂 Men uansett hva dere gjør blir det nok bra 😉

  2. De var supersøte!! Haha.
    Jeg synes egentlig dyrehager er ok. Det jeg har erfart er at de fleste steder har dyrene det bra og formerer seg. De dyrepasserne jeg har sett gjør i tillegg en så super jobb og brenner virkelig for dyr og deres velferd 🙂
    Vi var på zoo i Edinburgh og der opplevde jeg også at dyrene hadde det flott. Ingen var stresset eller hadde små bur. Søte små apebabier og alt 😀

    Hjelpes så lik du og bror din er!

    • Enig! Det inntrykket har jeg også fått etter hvert 🙂 Tror jeg bare har en sånn forestilling om stressede dyr i trange bur lit sånn i ryggraden fra før. Apebabyer var det i zooen i Berlin også, det er veldig fint å få kommet der på tidlig sommer, når det er masse nyfødte 🙂

Legg igjen en kommentar

