Min nevrose er større enn din nevrose – om fitnessblogger.

Ida Øian har skrevet et flott innlegg om fitnessblogger, og kan ikke gjøre annet enn å si meg skjønt enig i nesten alt hun skriver.

Jeg blir kvalm av uttalelser om at man har klart å lage en oppskrift som er så tom for kalorier at det knapt er næring i det, hvor man så sier at jeg derfor kan nyte denne maten med god samvittighet. Jeg foretrekker og spise all maten min med god samvittighet jeg!

Jeg høyner også med «og krydrer gjerne med bilder der man har stappet i seg så mye mat at magen står ut som et smertefullt trommeskinn». Forøvrig har jeg inntrykk av at dette er en del av en trend der man blander sammen det å være «mett» med å være «stappet» og derfor trøkker innpå med kgvis av grønnsaker eller annet med lite kcal.

Jeg må le høyt for meg selv når radmagre tenåringssnupper uttaler seg skråsikkert om spisedager, deloadøkter, super-ditt og raw-datt og har et forhold til disse fenomenene som det var levende vesener som i egen person kan komme og skape lykken for de i livet deres.
(…)
Det irriterer meg grenseløst at disse bloggerne i tillegg til å ha et forskrudd syn på eget liv og helse også tar på seg rollen som underviser og fasit for andre jenter som er enda mer usikker og forstyrret enn de selv.

Dette er også en utrolig viktig ting. Det er folk med relativt liten kunnskap, som deretter får en slags «orakel-status» for andre små jenter, bare i form av at så lenge man er tynn nok, så vil man uansett få en fanskare som følger hvert eneste vink blindt, selv om teksten gjerne er krydret med sånne ting som
«Dette er bare det som funker for meg, og slike ting må individuelt tilpasset, men her får dere opplegget mitt i minste detalj, så dere kan blåkopiere».

Reflekter over hvilke lesere dere har. Ville dere gitt de samme rådene og tipsene dere skriver i bloggene deres til deres 13 år gamle lillesøster? En god del lesere er usynlige, og bare fordi at leserene man «kjenner til» er tilsynelatende sunne og friske, så betyr det ikke at alle er det. Ta ansvar.

6 thoughts on “Min nevrose er større enn din nevrose – om fitnessblogger.

  1. Likte innlegget hennes veldig godt, selv om jeg skjønner at bloggen min lett havner i den kategorien. For min del synes jeg det er viktig å få ut hvor mye som faktisk skal til når man er på konk.diett, og hva som kreves 🙂 Men så er det jo som du skriver – dette er jo bare for noen mnd for min del, og det er ikke sikkert jenta på 14 klarer å skjønne det.

  2. Tilbaketråkk: Ekkokammer « friggogfulla

Legg igjen en kommentar

