100% ærlig blogging

Bloggere blir jo støtt og stadig sponset med både det ene og det andre, og naturmedisinere har jo kommet på banen. Spikermatter, supermat, magnetarmbånd og hele sulamitten. Det som skjer bak kulissene, er ikke alltid like enkelt å oppdage. Kritiske røster lukes ut i stillhet, eller så kommer en «ekspert» på banen for å diskutere vedkommende som påsto at det bestemte proteinpulveret ikke er det som smaker best i hele verden, eller at man nødvendigvis ikke blir frisk av kreft av å spise tang helt i senk. Jeg har opplevd dette nylig, da jeg la inn en kommentar rundt helseeffekten av en … device inn på en blogg. Jeg var ikke overrasket over at bloggforfatteren hadde satt på forhåndsgodkjenning av kommentarer. Jeg var heller ikke overrasket over at kommentaren min aldri så dagens lys på den bloggen. Men det som tok kaken var da gründeren selv presterte å skrive følgende i kommentarfeltet (det er omskrevet, det er ikke meningen å henge noen ut her, så ingen vits å google):

Se så mange i kommentarfeltet som støtter oppom blogginnlegget ditt og får dette til å se ut som en fin idé.
Vi sponser ikke bloggere, så derfor stoler vi på at vi får sannferdige tilbakemeldinger, som gjør at leseren får lese noe vedkommende kan stole på. Dette er grunnsteinen i hvorfor bloggere har tillit!

My ass 🙂

Hvorfor ikke bare være ærlige?

Vi sponser bloggere fordi bloggere kan skrive mange ting som vi ikke slipper gjennom med i vanlig markedsføring, og kan blande sammen reklame og tilsynelatende ektefølte erfaringer. Vi har også muligheten til å sensurere bort kritikk. Det koster heller ingenting, er bare å gi noe bort gratis! What’s not to like?

8 thoughts on “100% ærlig blogging

  1. Det er jeg klar over. Men det er en svært flytende grenser her, og nok en del som tråkker over. Oppfordrer folk bare til å være litt kritiske (spesielt mtp en del av påstandene som reises på blogger ikke ville være ok i «vanlig» reklame).

  2. Min blogg er plettfri for sponsing og reklame. Synes ikke det er rett å utsette unge(og eldre) lesere for ufin reklame. Dessuten bli bloggen renere og penere. Takk for at du satt dine ord på dette!

  3. Veldig viktig, jeg håper mange leser dette. Bloggere leverer subjektive opplevelser og erfaringer, og de kan sensurere og ha full kontroll på hva som vises i kommentarfelt. I tillegg er jeg av det inntrykk av mange ikke helt ser konsekvensene en anbefaling fra dem kan få.

  4. Veldig glad for at du setter ord på dette. Jeg har opplevd å bli sensurert i øst og vest, samme hvor nøytralt jeg enn har formulert meg. På mange blogger tolereres ikke det minste kritiske innspill, ei heller om det ville føre til mer kunnskap rundt emnet.

    La folka ha strålehemmerene, blodrenserene og galleblærescannerene sine i fred, liksom 🙄

  5. Ja. Respekt handler visst om å la folk få lov til å ha vrangforestillingene sine i fred. Det er forsåvidt greit for meg, men da skal de ikke bruke hele fritiden sin på å lære de bort til alle andre også.

Legg igjen en kommentar

