Det er på tide at vi alle sammen slutter å bruker ordet dog

De aller fleste har en eller annen språkblunder som det gjør vondt å se på. Noen har det verst når de ser kommafeil, andre ved Umotivert Bruk av Store bokstaver, og og å feil, særskrivingsfeil, litt upresist referert til som orddelingsfeil, men dette blogginnlegget skal jeg dedikere til det verste ordet jeg ser, ordet dog.

Dog har egentlig ikke gjort så mye galt. Det er litt gammeldags, det er gir tunge setninger og jeg har vel aldri hørt det bli brukt muntlig. Det finnes også stort sett bedre alternativer, og det er bare når det brukes riktig.

Problemet er at det tilsynelatende ingen som bruker ordet dog helt skjønner hva dog faktisk betyr. Så vi tar en liten definsjon.

Dog
dog
adv. dog [doːg] likevel

Man kan med andre ord bruke dog når man for eksempel sier:
«…., dog vil jeg ikke bruke dette i alle situasjoner»

Vi er vel egentlig alle enige om at likevel ville sett bedre ut i den setningen enn dog. Men problemet er først og fremst at dog har dukket opp som et slags synonym for «men», «og» og bare «dette stikker jeg inn i en setning for da ser det smart ut».

dette er dog ingen ordinær blogg, dog det kan se sånn ut ved første øyekast

Jeg liker jordbær, jeg misliker dog bringebær.

Det ser rart ut. Det gir et dårlig språk. Heller et dog for lite enn et dog for mye.

Faller dere likevel for fristelsen, ta dog-testen. Erstatt dog med likevel. Om setningen ser rar ut, eller slutter å gi mening, bør du fjerne ordet dog.

:mrgreen:

Håper ellers at folk har hatt en bra tirsdag!

13 thoughts on “Det er på tide at vi alle sammen slutter å bruker ordet dog

  1. Hahaha..aaargh.. Nå fikk jeg en ny ting å henge meg opp i.. Jeg får selv helt noia over å/og feil, det er grusomt. Noen ganger er det vanskelig, og jeg gjør helt sikkert feil selv og, men åååååh….

    (Bloggkommentar midlertidig fritatt fra tegnsettingsregler)

  2. Jamen jamen jamen! Jeg mener at «dog» er helt uerstattelig hvis man bruker det riktig! At folk bruker det feil er en annen sak.. Jeg mistenker at dog kommer fra tysk «doch» (som også kan bety «jo»), og siden tysk er morsmålet mitt legger jeg herved inn søknad om dispensasjon!
    Peace 0ut.

Legg igjen en kommentar

