Ta varmt imot alle de nye nyttårsforsetterne!

Den første uken i januar er overstått, og man har etter all sannsynlighet sett inntoget av alle nyttårsforsetterne som skal gå ned «10 kg til sommeren» også videre. Enkelte benytter denne anledningen til å spamme ned bloggen og treningslogger med gråt og tenners gnissel over disse «ubrukelige nybegynnerne som curler i knebøystativet, og som tar opp verdifull plass fra deres egen trening. I tillegg kan de ingen gymetikette! Og alle jentene som bare løfter små vekter fordi de er redde for å bli muskuløse! Jeg hater dem! Alle sammen!» Dette varer i ca 2 måneder, så går klagingen tilbake til det sedvanlige «blablabla hvorfor er det ingen jenter i frivektsrommet 😦 ? »

Da jeg var hjemme i vinterferien, observerte jeg en hyggelig samtale mellom to stykker som trente. En av dem var åpenbart en nybegynner som kjørte knebøy, og han andre en relativt rutinert kar (Siden han gikk med tåsko går han heretter under navnet «crossfiteren» :D). Nybegynneren var redd for å skade seg, og visste ikke hvordan han skulle periodisere treningen sin. Crossfiteren viste ham hvordan han kunne trene med en kettlebell i stedet, og gikk gjennom litt grunnleggende teknikk før de pratet litt om løst og fast.

Crossfit-mannen kunne vært utrivelig, eller bare ikke brydd seg og avvist personen som åpenbart hadde lyst på hjelp og rettledning. I stedet tok han seg 10 minutter til å la en litt usikker person få spørre om ting han lurte på. Jeg er ganske sikker på at når jeg kommer tilbake til treningssenteret om noen måneder, kommer jeg til å se ham igjen. Ønsker man mosjonistene velkommen, blir de værende der, og man har flere potensielle spottere, treningskamerater og folk som i hvertfall i en periode vil være svakere enn deg ( :mrgreen: ).

Her er det det hele koker ned til: Man kan sitte og sutre og gnåler over både den dårlige helsen i befolkningen og hvordan ingen deler interessen din eller har god nok kunnskap om trening og kosthold (hva er greien her forresten? Det virker som om «alle» klager over dustene rundt seg, men det eneste de gjør er å sutre og klage). Arbeidet bør gjøres utenfor bloggen, i stedet for å bli rasende når kollegaer er nysgjerrig på hva du spiser i lunsjen. Dette er forøvrig noe jeg heller ikke skjønner, hvis man fører ned matinntaket sitt eller kommer med en evigvarende strøm av diett-informasjon i grusom detalj i en blogg eller tar bilder av alt man spiser i løpet av en dag, er det virkelig så ubehagelig om folk er nysgjerrig på dietten deres?

Det er heller ingen vits å flame vilt så fort noen spør om hva som er best av Nutrilett og Herbalife hvis man skal gå ned i vekt. Vi straffer ikke folk fordi de ikke vet bedre, de blir ikke noe smartere av den grunn. Vi videreformidler kunnskap om sunt kosthold og trening ved å dele av det man kan, og ikke ved å poste facepalmer eller himle med øynene når kollegaer spør deg om ting. Hva med å ta den nysgjerrige kollegaen din med på trening? Eller å vise knebøyteknikk til venninnen som vil «stramme opp rumpe og lår og mage»? Om man ser en forskremt mosjonist som har gått bort i frivektsavdelingen for aller første gang, si «hei» i stedet for å ignorere vedkommende, og da blir det kanskje ikke like skummelt neste gang.

En oppfordring til å være litt mer positive og litt mindre dømmende. Jeg skjønner at det er lett å føle seg på topp når man gjør verden til et slags «Meg vs. Idiotene», men man får ikke spesielt mange venner på den måten. Idiotene blir ikke noe lurere av det heller.

4 thoughts on “Ta varmt imot alle de nye nyttårsforsetterne!

  1. Hvor er «liker»-knappen hen?! 😀
    Du har et veldig godt, og viktig poeng her. Trening handler jo mye om å føle seg bra, og jeg liker det Kristine Weber skrev for en stund siden; «løft deg selv opp uten å dra andre ned».

    (Jeg blir likevel litt oppgitt over at det er så utrolig fullt på sentrene akkurat disse ukene i januar, i hvertfall de dagene det går ut over senterets kapasitet, men det er jo en helt annen sak. Kanskje stedene jeg trener hadde vært bedre utstyrt om alle disse folkene trente hele året?)

  2. Oi, den traff… I alle fall nesten, fordi jeg ikke har noen blogg å klage på:-) Til gjengjeld bestemte jeg meg for å ta i bruk det gode rådet, og hjalp hele 3 (grupper) med jenter på styrketreningsrommet på treningssenteret i går. De var i alle fall glade for hjelp (nesten) alle sammen.

Legg igjen en kommentar

