THIS IS NOT A SCAM

Mye får oss til å tenke på hvor fantastisk menneskeheten egentlig er. Vi har oppdaget Higgs-Boson-partikkelet, vi har steinfrie druer og Internett. Aldri har så mye informasjon og kunnskap vært så lett tilgjengelig for andre, og hvor mange gode ideer som kan spre seg på tvers av jordkloden i løpet av et øyeblikk, eller for den saks skyld et rasende festlig bilde av et marsvin.

Desto mer fascinerende er det å observere mennesker, som når de får tilbud om enkelte ting, opererer som de bare bestemte seg for å legge hjernen ligge igjen på nattbordet da de gikk ut den morgenen. Topp tre vil vel kanskje være følgende:

Lovnad om rask vektnedgang, aller helst ved hjelp av minimal innsats
Lovnad om raske penger, med tilsvarende liten innsats
Lovnad om stor forbedring av helsen.

Eller, i internett-lingo

NED 10 KILO UTEN TRENING
TJEN PENGER HJEMMEFRA
BERTA BLE ENDELIG KVITT PSORIASISEN VED HJELP AV NYPEPILLER

Jeg er drittlei av å skrive om slankepiller, og min nye favorittgreie er MLM, eller Multi-Level Marketing. Den stygge saken om Xocai-sjokolade, er et fantastisk eksempel på hvordan denne bransjen opererer. Du har en haug med distributører som i beste fall har et 2 timers kurs i dette produktets fortreffelighet, som deretter løper rundt som hodeløse kyllinger på internett for å spre desinformasjon, trakassere kritikere og å desperat prøve å rekruttere nye disipler de kan ha «under» seg. I dette tilfellet inkluderte det for ordens skyld å true familie og venner til internettkritikerne. Basisen, for saklighetens skyld, er at man har et produkt som man skal selge via nettverket sitt, for eksempel venner og bekjente. I tillegg kan man verve distributører «under seg», der man tjener prosenter av det underdistributørene selger (eller kjøper varer til videresalg) for.

Du har et produkt som er relativt generisk, enten det er et kosttilskudd, såpe, rengjøringsmidler eller hudpleie. Dokumentasjonen tilknyttet disse produktenes overlegenhet er selvfølgelig stort sett helt fraværende, eller på nivå med «vi dryppet noe på noen celler i en petrisskål, cellene døde ikke, så dette funker fint for å fjerne magefett». Skremmende ofte er bakmennene til disse produktene også personer som enten er under etterforskning for svindel, eller tidligere svindeldømte, men det kan jo selvfølgelig at de ønsker å bote på sine tidligere synder ved å spre sunnhet til folket. Det må det være.

I tillegg argumenteres det for at via MLM får man et produkt som du handler direkte fra leverandør, så derfor skal du visstnok få en eksepsjonelt fordelaktig pris på dise varene. At varene likevel er 4-5 ganger dyrere enn absolutt alle andre tilsvarende varer på markedet forklares med at disse produktene har helt fantastiske egenskaper, du har proteinpulver som gir deg høyere IQ, fruktjuicer som kurerer diabetes, og Omega-3 som er bedre enn alt annet, fordi det fiskes fra et spesielt sted der fisken lever utrolig harmoniske liv. Prisen er ikke så høy. Det er bare utrolig høy fraktkostnader fra denne fredelige kulpen nær nordpolen.

For i MLM, har man i motsetning til den vanlige kjeden Produsent -> (Grossist) -> Butikk -> Kunde, den langt mer ukompliserte kjeden
Produsent -> Distributør 1 som selger -> Distributøren 2 som vervet distributør 1 som skal ha bit -> distributør 3 som vervet distributør 2 som skal ha sin bit -> distributør 4 (la oss si det er den opprinnelige for enkelhets skyld) -> kunde

Hvorfor skal ikke det gi lave priser?

Og ikke la dere lure: de aller, aller fleste som er involvert i Multi-Level Marketing tjener ingen verdens ting. Grunnen er relativt enkel. Forretningsmodellen baserer seg til en svært stor grad på verving av folk «under seg» og ikke ikke reelle salg, og i et lite land som Norge mettes markedene fortere enn du kan si «antioksidantkompleks». Antallet mennesker du kan lure til å betale mange ganger markedspris for rengjøringsprodukter er naturlig nok begrenset, men heldigvis kan man, om man er tidlig ute, heller lokke dem med ideen om lettjente penger. Dette gjør også at flere som har vært på «rekrutteringsmøter» blant slike konsepter har rapportert det samme, nemlig at det nærmest er null fokus på produktene, men derimot på de enorme inntjeningsmulighetene man har ved å selge dette når man først begynner å verve andre. En slik modell finnes ikke bærekraftig, selvsagt, noe jeg har skrevet litt om i blogginnlegget her: Hva ER det med Herbalife?

Og samstemte som Hallelujah-koret i Händels Messias, messes det det fra distributører og fra bransjen

Dette er ikke et pyramidespill
Dette er ikke et pyramidespill
Dette er ikke et pyramidespill
Alle de andre MLM-konseptene kollapset pga likheten med pyramidespill men, og dere har vel lært teksten nå,
Dette er ikke et pyramidespill!

Og som e-postene som av og til ramler inn i innboksen min med den betryggende tittelen THIS IS NOT A SCAM, er jeg ca like overbevist.

Advertisements

One thought on “THIS IS NOT A SCAM

  1. dette blir veldig termodynamikkens andre lov, men la gå: verdier kan ikke skapes, bare endre form. hvis de underveis må deles mellom tretten distributører, er det klart at det blir dyrt for kjøperen, og lite penger på hvert av mellomleddene.
    jaaja, om ikke annet er det gøy å se på folk som går på trynet:p

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s