Har du det som skal til?

Litt inspirert av et par andre blogginnlegg jeg har lest i det siste, tenkte jeg at jeg skulle gå gjennom en kjapp guide, og så kan folk gjøre seg opp en mening om styrkeløft er noe for dem eller ikke 😉

Ønsker du å være på topp både fysisk og mentalt på konkurransedagen?
I styrkeløft er det meningen at du skal være i toppform på konkurransedagen. Med toppform menes det at du klarer å løfte flest mulig kilo. Dette kan kombineres med både jobb, skole, familie og andre forpliktelser. Du blir kanskje litt nervøs og vanskelig å ha med å gjøre når det nærmer seg, men kognitivt fungerer du akkurat like bra til det øyeblikket du sitter bak plattingen.

Kan du leve med å ha en kropp som er akkurat slik som du ønsker den?
Det fine med å ha syv vektklasser å velge mellom, er at du kan ha en kropp du er helt komfortabel med, uansett størrelse. Liker du å være relativt lav i fettprosent, går det helt fint. Ønsker du flesketrykk i drakten, går det helt fint også. Det finnes ingen riktige og gale kroppstyper, men bare taktikker for å gjøre det beste ut av den kroppen man har fått utdelt.

Har du lyst å bli sterk?
Trener du styrke, blir du sterkere. Da kan du gjøre masse kule ting, som å velte dekk eller å bære tre kasser med øl samtidig. Siden det ikke er så viktig å være rippet hele tiden, har du også en garanti for at du faktisk øker styrken din og muskelmassen i prosessen. Det er ganske gøy.
Synes du det er helt greit at det finnes andre elementer til livet ditt enn trening?
Som mye annet, er styrkeløft hva man gjør det til. Å konkurrere i styrkeløft krever ikke 140% dedikasjon året rundt. Og selv på landslaget stiller småbarnsforeldre i jobb, studenter og andre. Selv med seks økter i uken trenger ikke det ende opp til mer enn rundt 15 timer trening, om man er effektiv. Det er knapt tiden man i gjennomsnitt zapper litt foran tven om kvelden. Det betyr at det likevel er plenty av tid til å drive med jobb, venner, familie, og alle dine andre fritidsaktiviteter. Du kan lese en vanskelig tilgjengelig bok. Spille PlayStation. Gå en tur. Leke med ungene. Nyte din velfungerende kognitive funksjon.

Oppofrelsen til toppidrettsutøverne kan faktisk overlates til dem – toppidrettsutøverne.

Synes du det er helt greit at det ikke er pinlig om man ikke er like god som de aller beste?
Du driter deg ikke ut på et styrkeløftstevne selv om du legger opp til ditt eget ambisjonsnivå. Og du opplever fort at landslagsutøverne sitter og heier på deg i salen mens du bøyer 150 kg under deres engen pers. Om du vil gå all in og satse, kan du gjøre det, men det finnes også en mellomting.

Tør du å dra på venninnekveld helt uten matpakke?
Følger egentlig av argumentasjonen over. Alle får jo økt livskvalitet og bedre helse av å leve sunt. Men et relativt normalt liv tillater deg også ting som dette.

Øl og pizza på hells kitchen.

Tur. Med bolle. Uten sukrin.

Taco, vin, film. Uten matpakke. Bra trykk på trening dagen etterpå.

Den beste vietnamesiske maten i Berlin. Friterte karbohydrater. Trolig noe nøtter. Flytende kalorier. Top nice.

Mat på lavt trofisk nivå. Både ris og hvetemel. Ingen karbomager ble fotografert heller denne dagen.

Har du lyst å spise kake i 80-årsdag og løfte tung mark dagen etterpå?

(Fikk ikke med verdens beste-kaken. Den var egentlig aller best)

Da kan det være at styrkeløft passer for deg. Eller en hvilken som helst annen idrett. Eller styrketrening, eller tur. Mulighetene er mange.

Advertisements

17 thoughts on “Har du det som skal til?

  1. Som turnusarbeidende treningsfreak kan jeg skrive under på alt. To ekstremt tidlige dagvakter, etterfulgt av styrketrening, sofa, taco og vin, våknet jeg opp etter ni timers søvn med å løpe 4×4 bedre enn på lenge.Tror søvn er undervurdert….

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s