Do you even boil

Det er nesten så jeg ikke vet hvor jeg skal begynne.

Så jeg slenger inn et bilde.
Skjermbilde 2013-07-25 kl. 23.56.48

Jeg er ikke på «hate-på-all-halv-og-helfabrikat»-bandwagonen. Mye av det kommer fra godt gammeldags (mat)snobberi, som er trumfet frem av folk som ikke har noen problemer med å bruke noen timer på matlaging hver eneste dag. Det er med matlaging som med trening, dedikasjonsnivået får man bestemme selv, men hyggelig om man gjør det sunt.

Når det er avklart, ferdigkokt ris. WTF.

Du tar en matvare som har en råvarekostnad på kanskje 2-3 kroner per kilo ferdigkokt ris (regnet med en ganske stiv pris på tørris, med kvantumsrabatt fra asiatiske butikker kunne vi snakket om noen øre eller så), som man deretter selger videre til forbruker for 3750% høyere pris. I tillegg, med mindre man er veldig glad i kald ris, så må man uansett varme den opp igjen. Hvor mye tid som er spart totalt? Kanskje 5 minutter? Da skal tiden være ganske dyrebar, tidsbesparing for 350 kr/t for å være eksakt.

Og her trodde jeg at konseptet var rundet med «ferdigstekt kjøttdeig» :mrgreen:

4 thoughts on “Do you even boil

  1. Jeg har lest et sted (kilde-win) at den kondensen som oppstår i en tett beholder med ris ikke er helt problemfri å få i seg. I den væsken trives bakterier innmari godt, og man skal varme den opp tilstrekkelig for å ikke få magesjau. Det er helt ufarlig, og det skjer i de fleste hjem hvor man sparer på rester, men det er jo noe å tenke på. I den kondensen vi ser i pakka på bildet, hvis kilden min stemmer, er det altså ett kvarters sitting på do med Pondus. Just so u know.

    • Det er helt riktig. Kokt ris er en riktig versting når det kommer til matforgiftninger, og bør absolutt ikke stå i verken romtemperatur eller varmes mye opp og ned. Nok en grunn til å styre unna 😉

      • Jeg kan forresten tenke meg at man sparer tid om man liker diverse varianter av stekt ris. Det lager jeg nemlig aldri om jeg ikke har rester 🙂 Men jeg er ikke så glad i å spare tid at jeg ikke kan vente til jeg eventuelt har rester. Og for all del – jeg liker ikke å betale så mye penger for en råvare som i utgangspunktet er veldig billig. Har du sett noe til de ferdigklekte eggene i det siste, forresten? Eller forsvant de? 😉

      • Det samme stedet som den ferdigstekte kjøttdeigen forsvant….? 😛 Jeg har ikke sett det på et års tid i hvert fall og det pleier jo bety kroken på døren

Legg igjen en kommentar

