Fortsatt stillhet fra den andre siden

I september kommer Shakila til Oslo Konserthus for å få beskjeder fra den andre siden, som hun kan videreformidle til alle dem som er villige til å betale de 495 kronene inngangsbilletten koster.

Beskjeder fra den andre siden

Jeg har blogget om denne businessen tidligere. Det er en dårlig skjult hemmelighet hva jeg synes om det, men det som kanskje i den senere tid har plaget meg vel så mye, er ikke at jeg ikke skjønner at noen tror på det (det kan jeg til en viss grad forstå), men hvorfor de som tror på slike ting mener det at dette er en grei måte å bruke overnaturlige evner på.

La oss si at jeg tror på at Shakila kan se inn i fremtiden, og at hun kan kommunisere med avdøde. Synes jeg egentlig at hun disponerer tiden sin på en fornuftig måte?

Jeg klarer ikke å la være å tenke på at dersom mennesker faktisk hadde hatt evne til å se inn i fremtiden, hadde det vært andre ting jeg hadde håpet at de prioriterte enn å holde kurs og foredrag for mennesker som skule ønske de kunne snakke med avdøde slektninger. Hvorfor bruker de ikke heller tiden sin på å avverge ulykker, katastrofer og menneskelig lidelse?

Hvorfor var det ingen som kunne se inn i fremtiden som tipset politiet om at de kanskje burde holde et ekstra øye med en sommerleir i Tyrifjorden, eller som ringte til passasjerene på togulykken i Spania og ba dem om å holde seg hjemme? Eller rett og slett tok en telefon til en sjåfør som skulle til å sette seg bak rattet og tipset dem om at det kunne være greit å ta en lur først, fordi de ellers kom til å sovne og havne i motsatt kjørefelt? Hvorfor jobber ikke disse menneskene i Politiet med å finne igjen savnede mennesker, i stedet for å gjøre det på telefon til 40 kroner minuttet?

Nei, det er dette som prioriteres:

Shakila er konkret og meget treffsikker. Gled deg til en kveld hvor de som ønsker å få vite alt, kan få beskjeder om hva som skjedde når deres kjære døde. Eller at deres kjære forteller om andre små ting, som de ønsker å dele med deg for å mimre og vise sin kjærlighet til deg.

At skeptikere er motstandere av denne typen virksomhet er åpenbart. Men aller mest opprørt burde faktisk de troende være, som ser på mediumene kaste all den verdifulle kunnskapen sin rett ut vinduet for å lage show og tjene penger.

2 thoughts on “Fortsatt stillhet fra den andre siden

  1. Hei!

    Hvorfor egentlig bry seg om dette. Dumhet, både fra selger og kjøper sin side er ikke noe nytt. Noen mennesker ser ikke hvor tåpelig dette er, og noen som selger slike ting gjør det bevisst for å svindle folk, mens andre tror genuint at de faktisk har evner. Det faktum at det er penger med i bildet burde gi en god indikasjon på hvor landet ligger, akkurat som med snåsamannen.

    Verden vil bedras er det noe som heter.

    Hvordan foreslår du egentlig å angripe dette? Stalig oppsyn og forbud? Folk må vel få lov til å kaste vekk pengene sine uansett om det er på religion, spåkoner, silikoninnlegg i brystene, styrkeløftdrakter, eller røyk.

    Hva er poenget ditt egentlig, ved å påpeke det selvfølgelige og åpenbare? At du er smartere og bedre enn mange andre? Det er du helt sikkert. Men hva vil du frem til egentlig?

    • Hvorfor jeg bryr meg om dette? Fordi det er svindel, og ikke typen «uskyldig» svindel der man bare gir folk vage forestillinger om hva som kanskje kan skje med dem i fremtiden, men av den typen der såkalte klarsynte for eksempel forteller foreldre som har hatt barn som har dødd i mordbrann at vitnene lyver, eller at den nære og kjære som begikk selvmord, gjorde det ved et uhell. Det er alt annet enn uskyldig, det er umoralsk og kvalmt.
      http://www.aftenbladet.no/kultur/Dodsshowet-3245207.html#.Uimqa2QVdhj

      I tillegg finnes det en del eksempler på hvordan såkalt klarsynte har forkludret saker der folk har vært savnet, fordi desperate pårørende har kontaktet dem og sendt dem i (ikke helt overraskende) feil retning. Jeg synes det er pinlig at konserthus og kulturarenaer vil assosiere seg med slike mennesker og bruke dem til å dra inn publikum. Jeg synes ikke man skal forby noe som helst, men jeg ser en klar tendens av at media nesten utelukkende fremstiller disse klarsynte menneskene som reelt klarsynte, og at nesten all medieomtale er positivt vinklet. Det synes jeg er pinlig. Artikkelen i Stavanger Aftenblad er et hedelig unntak.

      For all del, folk skal få lov å røyke også, om de vil det, men jeg har ikke tenkt å la være å fortelle dem at lungekreft er farlig av den grunn.

Legg igjen en kommentar

