Internett for alle

Noen ganger blir man sittende og se på PC-skjermen og lure på hva i alle dager som feiler internett. I dag var en sånn dag.

Først, litt kontekst for raseriet.

Som enkelte av dere vet, var jeg i regjeringskvartalet under terrorangrepet 22. juli 2011. Det kunne gått fryktelig galt. Jeg hadde veldig flaks, og kom fra det i live og uten alvorlige skader. Mange andre var ikke like heldige.

Av og til har jeg tenkt på hva som kunne vært dersom jeg hadde hatt litt mer uflaks. Jeg tenker ikke på det ofte, men det hender. Hørselen kunne ha røket. Jeg kunne ha fått en ryggmargsskade, med alt det kunne medført. At jeg fortsatt har synet i behold er mest sannsynlig kun et resultat av at jeg satt godt fremoverlent mot PC-en min i det vinduet på kontoret mitt ble sprengt i filler inn i rommet jeg satt i. Sånt tenker man litt over i ettertid, spesielt når pleide å ha for vane å se ut vinduet mens man tenkte.

Når man tenker på hva som kunne gått galt, tenker man også på hvordan livet kunne blitt. Mange scenarier har dukket opp, men la oss for enkelhets skyld ta utgangspunkt i å for eksempel miste eller få sterkt nedsatt syn. For en som er så pass glad i internett som jeg er, ville det, på toppen av alle andre nye praktiske utfordringer, for eksempel være ganske kjipt å ikke ha tilgang på den samme informasjonen som før, eller muligheten for å delta/trolle i diskusjoner. Om jeg så dårlig, hørte dårlig eller hadde nedsatt funksjon i hendene mine, for eksempel, ville det vært veldig leit om det stengte meg ute fra store deler av internett.

Ikke bare ville det vært kjipt for meg, men også for de mellom 15-20% av befolkningen som har en eller annen form for funksjonsnedsettelse. De resterende prosentene ville også hatt glede av bedre designede, mer lesbare og enklere nettsider. Derfor har jeg alltid vært en stor tilhenger av arbeidet for å gjøre internett mer tilgjengelig for alle. Jeg ser på det som like selvfølgelig som at man skal komme seg til T-banen uten å måtte gå i trapper. Standardene er allerede laget, men utviklingen har gått svært tregt. Derfor hadde man bestemt seg for å gi den et dytt.

Det ble skrevet en sak i Aftenposten i dag om dette om at krav til universell utforming av nettsider ville «tvinge alle over på nye nettsider» og at «ingen slipper unna». (ikke riktig, men tilsvarene vil komme og da linker jeg dem heller opp senere). Denne ble delt på Facebook der folk var dypt provosert over hvordan Norge kunne finne på noe sånt, og det måtte være en dårlig aprilspøk! (artikkelen handlet om en tilpasning man måtte gjøre på ikke-private sider, innen 2021, altså innen syv år).

Når man leser folk som argumenterer for at alle skal kunne ha tilgang på de samme tjenestene og informasjonen som andre er hårreisende, lurer jeg på om folk er feilinformerte eller bare duster. Nei, det er ikke snakk om rosabloggen til en fjortis eller twitterkontoen din, men kanskje en nettbankløsning, en side med viktig informasjon fra det offentlige, eller kanskje et sted man kan bestille flybilletter. Kanskje kan man sjekke rutetabellen til flybussen i samme slengen, uten å måtte ringe noen eller bruke en assistent.

Å legge til rette for at informasjon og tjenester er tilgjengelig for alle er en til en positivt. Å gå ut som prinsipielle motstandere av å gjøre ting mer tilgjengelig, minner mest om prinsipiell motstand mot teleslyngeanlegg, rullestolramper eller teksting av TV-sendinger. Sykdom og ulykker kan skje hvem som helst. Også deg, eller noen du er glad i. Både syn, hørsel og motorikk kan bli nedsatt når man blir eldre. Universell utforming kan gjøre alt litt mindre vanskelig.

Med håp om snarlig bedring.

Legg igjen en kommentar

